Spoorwegongeval Garmisch-Partenkirchen: 3 spoormedewerkers verdacht van nalatigheid

Bron: filmfragment AFP

(UPDATES 08/06/2022 en 12/06/2022) Bij het onderzoek naar de oorzaken van het zwaar treinongeval dat vorige vrijdagmiddag (03/06/2022) plaats vond even ten noorden van Garmisch Partenkirchen en waarbij 5 mensen het leven lieten, worden drie spoorwegmedewerkers door het gerecht verdacht van nalatige doodslag. Het treinstel dat op weg was van Garmisch- Partenkirchen naar München, ontspoorde aan de oostzijde van het dorpje Burgrain. Tot dusver is de oorzaak van het spoorongeval nog onduidelijk: het ongeval gebeurde in een flauwe bocht op een enkel spoor ,waar de trein niet te snel reed en geen wissels aanwezig waren. Ook waren er geen andere treinen bij het spoorwegongeval betrokken.

Vooralsnog willen de instanties die betrokken zijn bij het onderzoek, niet meer details kwijt over mogelijke oorzaken maar meteen ging alle aandacht naar de staat van het spoor en naar een mogelijk technisch defect van het treinstel.

Naar verluidt ‘Zeit’ zijn de drie personen die in verdenking worden gesteld, de treinbestuurder, de dispatcher (verantwoordelijk het regelen van het treinverkeer) en de routemanager (verantwoordelijk voor de infrastructuur en de bouwwerkzaamheden aan een deel van de lijn). Dit lijkt er op te wijzen dat er nog niet in een specifieke richting wordt gezocht en dat nog alle pistes worden opgengehouden. 

(UPDATE: Op datum van 12/06 blijken de gerechtelijke instanties nog altijd op zoek te zijn naar de oorzaak van het ongeval. Dag mag blijken uit het feit dat de politie nu op zoek is naar getuigen en om hulp vraagt. Dag mag alvast blijken uit een bericht op de website Merkur.de. Dat bij spoorongevallen om hulp wordt verzocht van burgers, is hoogst uitzonderlijk. Uit de automatische registraties, te vergelijken met de zwarte doos in vliegtuigen, bleek dat de trein op de plaats van het ongeval met de toegestane 100 km/u reed. Op het betrokken baanvak tussen Garmisch-Partenkirchen en Farchant waren ook geen snelheidsbeperkingen van toepassing. Het hoofdbureau van politie van Opper-Beieren Zuid vertelde Bayerischer Rundfunk dat al tijdens de eerste onderzoeken duidelijk was geworden dat de trein niet te snel reed).

Gisteren (06/06/2022) maakte ‘bekend dat Deutsche Bahn (Netz) op de plaats van het ongeval van 25 juni tot 9 juli ’s nachts renovatiewerkzaamheden wou uitvoeren. “Omdat de rails niet meer goed stonden” zouden sporen worden vernieuwd en correcties aan het spoor worden uitgevoerd. Dat blijkt uit een lijst met een overzicht van spoorwerkzaamheden. Vooralsnog is niet bekend of er een verband is tussen deze geplande spoorwerken en het ongeval dat ondertussen heeft plaats gevonden.

Momenteel wordt nog steeds met man en macht gewerkt om het verongelukte treinstel te bergen. Daarvoor moest ook een extreem zware kraan vanuit het noorden van Duitsland naar Beieren te worden overgebracht. Drie rijtuigen kantelden, gleden van een helling af en kwamen op hun zijkant terecht. Een van de rijtuigen kwam tot vlakbij de autosnelweg B2. Deze autosnelweg bleef tot omstreeks deze middag (07/06/2022) voor het gewone verkeer afgesloten.

Vier vrouwen en een 14-jarige uit de regio kwamen om het leven, ongeveer 40 mensen raakten gewond. Een vrouw verkeert nog in kritieke toestand. Onder de omgekomen vrouwen zijn twee moeders uit Oekraïne die met hun kinderen naar Beieren waren gevlucht.

Hierna ook nog een uitgebreid filmbericht over het ongeval:

Op het moment van het uitzenden van dit filmfragment was er nog sprake van ‘slechts’ vier dodelijke slachtoffers.

PS: De update betreft de functies van de drie personen die in verdenking worden gesteld. Deze informatie werd door de gerechtelijke instanties noch bevestigd noch ontkend.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.