Spoorconstructeur Stadler verheugd met halfjaarresultaten

10% van de activiteiten van spoorconstructeur Stadler bestaat uit de bouw op maat gemaakte treinstellen, zoals tandradtreinen en smalspoortreinen.

Waar de Zwitserse spoorconstructeur Stadler traditioneel sterke bedrijfsresultaten neerzet in de tweede jaarhelft, was dat in 2022 eventjes anders want toen werd de grootste verkoop neergezet tijdens de eerste jaarhelft. Zoals werd verwacht lagen daardoor tijdens de eerste helft van dit jaar lagen de verkoopsresultaten iets lager lag dan tijdens dezelfde periode van vorig jaar. Toch is men bij Stadler uiterst tevreden en hoopt men dit jaar te kunnen afsluiten met een recordomzet van tussen de 3,7 en 4 miljard Zwitserse Frank. Een en ander speelt zich af in een ‘nog steeds moeilijke wereldwijde omgeving waarbij vooral de wisselkoers van de euro het financieel resultaat drukte.

“De activiteiten van Stadler zijn over het algemeen onderhevig aan sterke seizoensgebondenheid tijdens het jaar, wat typisch leidt tot aanzienlijk hogere verkopen en een hogere winstgevendheid in de tweede helft van het jaar. Dit wordt gewoonlijk weerspiegeld in het feit dat ongeveer een derde van de omzet wordt gegenereerd in de eerste helft van het jaar en de resterende twee derde in de tweede helft” schrijft het bedrijf daarover in een persbericht dat vandaag werd verspreid.

En verder: “In dezelfde periode vorig jaar was er een lichte verschuiving in deze regel ten gunste van de eerste helft van het jaar, maar in het huidige boekjaar wordt een normalisering van de seizoensgebondenheid zichtbaar. Als gevolg daarvan daalde de omzet met 12 procent tot CHF 1,3 miljard in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (H1 2022: CHF 1,5 miljard). Negatieve wisselkoerseffecten droegen ook ongeveer 3% bij aan de omzetdaling. Ondanks aanhoudende problemen met de toeleveringsketen in sommige gebieden en de impact van geopolitieke spanningen, waren er geen noemenswaardige vertragingen in de voertuigleveringen.”

CEO Markus Bernsteiner toont zich dan ook uiterst tevreden: “”We blijven uiterst succesvol in de markt met onze innovatieve producten. Dit wordt weerspiegeld in de sterke orderontvangst van de afgelopen zes maanden. Onze orderboeken zijn goed gevuld en de leveringsvolumes blijven hoog dankzij onze robuuste en veerkrachtige organisatie. Stadler heeft in H1 2023 een zeer goede operationele prestatie neergezet, die werd gekenmerkt door inflatie en economische tegenwind. Dit was alleen mogelijk dankzij de sterke teamprestaties en grote flexibiliteit van alle Stadler-medewerkers. De situatie in onze toeleveringsketens blijft op sommige gebieden gespannen. De focus op kostendiscipline, voortdurende procesoptimalisatie en efficiëntieverbeteringen werpt al vruchten af. Onze service- en signalisatieactiviteiten blijven zich ook sterk ontwikkelen”.

Stadler kon in de eerste helft van 2023 belangrijke orders boeken in alle productsegmenten. Aan het begin van het jaar rondden Stadler en Kazakh Railways (KTZ) een langetermijncontract af voor de levering van 537 slaap- en couchetterijtuigen. Het contract, ter waarde van EUR 2,3 miljard, omvat ook het onderhoud van de slaap- en couchetterijtuigen over een periode van 20 jaar. In maart gunde de spoorwegexploitant Norske tog het contract voor 17 FLIRT’s voor gebruik in het Noorse langeafstandsvervoer. Het contract omvat ook een optie voor maximaal 66 extra voertuigen. Voor het eerst werd ook een order ontvangen uit Litouwen: De spoorwegexploitant LTG Link koopt 15 FLIRT-motorstellen met een optie voor maximaal 39 extra voertuigen. Bovendien bestelden de Oostenrijkse spoorwegen (ÖBB) opnieuw 35 dubbeldekstreinen van het type KISS. De bestelling wordt geplaatst in het kader van de raamovereenkomst die in 2022 werd ondertekend voor 186 voertuigen. In totaal heeft ÖBB tot nu toe 76 treinen besteld.

Waar de verkoop van batterijtreinen een eerder langzame vooruitgang kent, verwacht het bedrijf dat deze de komende jaren sterk zal stijgen. Ook constructeur Siemens Mobility lijkt daarvan overtuigd. Een en ander belet echter niet dat Stadler ondertussen reeds meer dan 150 ‘groene’ treinstellen (batterij- en waterstofaandrijving) heeft verkocht waarbij de verkoop van waterstoftreinen eerder marginaal te noemen is. In tegenstelling met de batterijtreinen verwacht men bij Stadler dat het nog enige jaren zal duren vooraleer de verkoop van waterstoftreinen op gang komt.

De afname van batterijtreinstellen vindt vooral plaats in Duitsland. Daar werden er reeds 105 van verkocht. Maar ook Oostenrijk laat zich niet onbetuigd. Stadler verwacht nog dit najaar de effectieve bestelling van 16 baterijtreinstellen, dit in het kader van een raamcontract van 120 treinstellen.

In de tramsector ondertekenden Stadler en de Italiaanse exploitant Azienda Trasporti Milanesi S.p.A (ATM) opnieuw een raamovereenkomst voor maximaal 50 trams van het type TRAMLINK. In een eerste call-off zal Stadler 14 trams leveren voor de metropool Milaan. Daarnaast plaatste de Spaanse operator Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV) een bestelling van 16 TRAMLINK voor de steden Alicante en Valencia. Het contract omvat ook een optie voor nog eens twaalf voertuigen.

In de locomotiefsector kreeg Stadler een raamcontract van Trenitalia voor maximaal 50 EUROLIGHT locomotieven. De Italiaanse spoorwegexploitant bestelde 13 bimodale locomotieven in een eerste aanbesteding. Het contract omvat ook het onderhoud van de voertuigen over een periode van 10 jaar.

38% van de activiteiten van Stadler bestaat uit de bouw van treinstellen, 7% uit de bouw van locomotieven, 13% uit lightrail (waaronder ook trams te verstaan) en 10% uit op maat gemaakte treinstellen zoals bv. tandradtreinen en tenslotte 22% uit levering van onderdelen en van  naverkoop. Het leveren van signalisering- en veiligheidssystemen maakt momenteel slechts 1% uit van de verkoop maar is voor Stadler een groeiend marktsegment.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.