Slechts 5,4% van Vlaamse fietspaden voldoet aan de normen uit vernieuwd Fietsvademecum

Foto via website provincie Limburg

In juli van vorig jaar (2022) publiceerden het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) en Fietsberaad Vlaanderen een vernieuwde versie van het ‘Vademecum fietsvoorzieningen‘. Het vademecum is bedoeld om een breed publiek bij te staan bij het ontwerpen van fietsinfrastructuur, zoals ontwerpers, studiebureaus, projectleiders, lokale ambtenaren, beleidsverantwoordelijken en organisaties kunnen ermee aan de slag. Dit vademecum beschrijft hoe het ideale fietspad eruit ziet en bevat niet-bindend maar de bepalingen in dit vademecum zijn niet bindend. Dat blijkt uit cijfers die Vlaams Parlementslid en Brugs gemeenteraadslid Annick Lambrecht opvroeg, amper 5,4 procent van de eenrichtingsfietspaden langs de gewestwegen aan die norm ­voldoet. Voor dubbelrichtings­fiets­paden gaat het om 11,4 procent. Volgens het Agentschap Wegen en Verkeer is het vademecum bedoeld voor nieuw aan te leggen fietspaden en zijn de fietspaden die (nog) niet aan de nieuwe normen voldoen, per definitie onveilig.

De provincie Antwerpen blijkt daarbij de beste leerling van de klas. Daar zijn 9,6% van de 1309 km eenrichtingsfietspaden minstens 2 meter breed. Met amper 2,8% is de provincie Brabant hekkensluiter, gevolgd door Oost-Vlaanderen (3,4%). Limburg en West-Vlaanderen zitten daar met respectievelijk 5 en 5,5% tussenin. Voor dubbelrichtingsfietspaden is de norm minimum 3 meter maar daarover geeft de krant geen details per provincie.

Het Agentschap Wegen en Verkeer benadrukt echter dat de normen die in het nieuwe fietsvademecum werden vastgelegd, in de eerste plaats bedoeld zijn voor nog aan te leggen of te vernieuwen fietspaden en niet zozeer voor reeds bestaande fietspaden. Het agentschap stelt verder ook dat fietspaden die (nog) niet aan de nieuwe norm voldoen, niet per definitie onveilig zijn.

Mede met geld van de Europese Unie maakt Vlaanderen met het plan ‘Kopenhagen’ samen met de gemeenten en provincies 412 miljoen euro vrij voor de aanleg van 2.017 km aan nieuwe fietspaden. De subsidieregeling houdt in dat gemeenten bij hun investeringsprojecten in fietsinfrastructuur voor een derde van het besteedde bedrag kunnen rekenen op de Vlaamse subsidie. Gemeentebesturen konden tot 15/10/2022 hun projecten kenbaar maken. De subsidie worden in volgorde van aanmelding uiterlijk op 31/12/2025 uitbetaald.

Bron: Agentschap Binnenlands Bestuur. Een interactieve versie van deze kaart waar de steden en gemeenten individueel kunnen worden aangeklikt, is te vinden bij https://lokaalbestuur.vlaanderen.be/subsidie/investeringen-in-fietsinfrastructuur-kopenhagen

De subsidie is bestemd voor fietspaden op gemeentewegen. Daarnaast besteedde de Vlaamse regering in 2022 voor een bedrag van 328 miljoen euro aan fietsinfrastructuur op gewestwegen. Daarbij was wel een budget van 1 miljoen euro voorzien voor het investeren in fietstelpaden.

Foto: Krycer
Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.