’s Werelds eerste uitsluitend met waterstoftreinen geëxploiteerde spoorverbinding tussen Cuxhaven en Buxtehude

Foto: Alstom

Tegen eind dit jaar wordt de spoorverbinding tussen Cuxhaven en Buxtehude via Bermerhaven uitsluitend geëxploiteerd met waterstoftreinen. Daartoe worden 14 tweeledige motorstellen met brandstofcellen van de Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNVG) ingezet. Vijf waterstoftreinstellen worden reeds vanaf vandaag (24/08/2022) ingezet. De overige treinstellen komen nog voor het jaareinde in dienst. De nieuwe waterstoftreinstellen van het type Coradia iLint van constructeur Alstom, hebben een actieradius van 1000 km en hoeven daarom maar eenmaal daags bijgetankt te worden in Bremervörde. Het waterstoftankstation in Bremervörde staat daarvoor 24 uur op 24 uur ter beschikking.

Kaart: OpenStreetMap / Bewerking: Duurzaam Mobiel

Een rit tussen Cuxhaven en Buxtehude via Bremerhaven neemt 2.45 uur in beslagen tussenin bevinden zich 20 haltes. De treinverbinding wordt in opdracht van de Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen mbH (LNVG) uitgebaat door Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (EVB).

Reeds in 2014 werd door de bondsstaat Nedersaksen de nood aangevoeld om een alternatief te vinden voor de 15 dieseltreinstellen die op dat moment de dienst uitmaakten. Daarbij werd door LNVG reeds in een vroege fase gekozen voor waterstofaandrijving. Daarvoor kwam het tot een samenwerking tussen treinconstructeur Alstom, LNVG, EVB en Gase- und Engineering-Unternehmen Linde.

Nadat als eerste stap vanaf september 2018 met succes twee prototypes van de Coradia iLint van Alstom werden uitgetest, waarvoor beroep werd gedaan op een mobiel waterstoftankstation, werd in september 2020 door Gase- und Engineering-Unternehmen Lind gestart met de bouw van toen ’s werelds eerste waterstoftankstation voor treinen. Het tankstation bevat daarbij 64 hogedrukopslagtanks van 500 bar en 6 waterstofcompressoren met een totale capaciteit van 1800 kilogram waterstof. Twee treinstellen kunnen tegelijk worden volgetankt.

Het waterstoftankstation van Bremervörde

Eén kilogram waterstof verangt ongeveer 4,5 liter diesel Dat betekent dat er per jaar 1,6 miljoen liter diesel niet meer wordt verbruikt, wat betekent dat er 4.400 ton CO2 niet meer wordt geproduceerd. Per jaar zal aldus 1,6 miljoen diesel worden uitgespaart, waar neerkomt op een CO2-reductie van 4.400 ton

Het ministerie van Verkeer van Nedersaksen nam de kosten voor de aanschaf van 14 treinen, een bedrag van meer dan 85 miljoen euro, op zich heeft Daarnaast kwam ook de federale regering voor nog eens 8,4 miljoen euro bij in de kosten. Bij constructeur Alstom zijn ze alvast verheugd om aan deze primeur te kunnen hebben meegewerkt.

Alstom heeft momenteel vier contracten voor regionale treinen die met waterstofbrandstofcellen worden aangedreven. Twee daarvan zijn in Duitsland, het eerste voor 14 Coradia iLint-treinen in de regio Nedersaksen, het tweede voor 27 Coradia iLint-treinen in het grootstedelijk gebied rond Frankfurt. Het derde contract komt uit Italië, waar 6 Coradia Stream waterstoftreinen worden gebouwd in de regio Lombardije, met een optie voor nog eens 8. Het vierde contract komt uit Frankrijk, voor 12 Coradia Polyvalent waterstoftreinen, verdeeld over vier verschillende Franse regio’s. Verder is de Coradia iLint met succes getest in onder meer Oostenrijk, Nederland, Polen en Zweden.

Constructeur Alstom meent dat ondanks talrijke elektrificatieprojecten in verschillende landen, een aanzienlijk deel van het Europese spoorwegnet op langere termijn niet-geëlektrificeerd zal blijven. In vele landen rijden daar nog vele dieseltreinen op rond, in Duitsland bijvoorbeeld meer dan 4.000.

De batterijtechnologie is daarbij een mogelijke oplossing, maar deze kampt met het probleem dat ze een te beperkte actieradius in batterijmodus hebben. Om batterijtreinen over lange afstand te kunnen inzetten, dient men daarom te voorzien in oplaadmogelijkheden onderweg, hetzij al rijden onder zogenaamde bovenleidingseilanden hetzij stilstaand bij een oplaadpunt.

Lees ook:

Door hun grote actieradius kampen waterstoftreinen niet met dit probleem.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.