Antwerpse Waterbus slachtoffer van het eigen succes

Foto: Paul Hermans via Wikipedia

“We proberen al een hele tijd een oplossing te vinden voor de ‘overbevolking’ aan boord van onze schepen op bepaalde uren (dus de shiften van Katoennatie). We krijgen al hun werknemers niet meer vervoerd en andere passagiers en onze bemanning zijn hiervan het slachtoffer”. Hiermee licht Auqaliner, dat in opdracht van het Agentschap voor Maritieme Dientverlening en Kust (MDK) van het Vlaamse Gewest, de Waterbus tussen Hemiksem en Lillo (via het Steenplein) uitbaat, de beslissing toe om vanaf 1 september (2022) tijdens de spitsuren op de Waterbus geen fietsen meer toe te laten tussen het Steenplein en de Kallosluis. Beslissisng die ondertussen door de opdrachtgever is teruggedraaid. Overleg tussen opdrachtgever en exploitant is ondertussen opgestart.

Illustratie: ‘De Waterbus’

Het begrip ‘spitsuren’ dient hier trouwens te worden begrepen als de uren van de shiftwissels bij Katoen Natie. Vooral de werknemers van de late shift ‘deze van 22.00 uur), die volgens de Facebook-pagina van ‘Antwerpen Lokaal’ voor hun pendelverkeer massaal gebruik maken van fiets en Waterbus, voelden zich zwaar getroffen.

De regeling was ook meer dan duidelijk afgestemd op de shiften van de werknemers van Katoennatie, wat ook door Aqualiner wordt toegegeven. Volgens ‘Antwerpen Lokaal’ blijkt het ook al een eindje te rommelen tussen Katoen Natie en de Waterbus. Bij Katoen Natie wordt er trouwens op gewezen dat zij hebben bijgedragen aan het succes van de Waterbus: “Wij maakten De Waterbus mee groot, en vallen nu uit de boot” is daar de reactie.

Maar onder protest van onder meer de Fietsersbond werd de restrictieve maatregel een dag nadat hij bekend raakte, alweer teruggeschroefd. De vestiging van Katoen Natie aan de Ketenislaan in Kallo, bevindt zich op de linker oever van de Schelde. De Fietsersbond:

“De slechte oversteekbaarheid van de Schelde is voor veel mensen een belangrijke drempel bij het gebruik van de fiets bij verplaatsingen van de ene Schelde-oever naar de andere. Deze slechte oversteekbaarheid staat een modal shift voor die verplaatsingen dan ook in de weg.

De komst van de veerdienst Sint-Anna en de Waterbus vormden een belangrijke verbetering en heeft veel mensen voor de fiets doen kiezen. Het is dan triest vast te stellen dat het succes van de waterbus tot deze beslissing heeft geleid. Het succes van de waterbus is vooral te danken aan de combinatie met de fiets en in het bijzonder in de spitsuren zijn het vooral fietsende pendelaars die van de waterbus gebruik maken. Als de Vlaamse overheid echt voorrang wil geven aan woon-werkverkeer, dan is het behoud van de mogelijkheid om de fiets mee te nemen essentieel.

Ruimtegebrek (op de Waterbus, nvdr) moet niet leiden tot het weren van fietsers maar tot het vergroten van de capaciteit“. En ook: “De Waterbus is een onmisbare deel van het openbaar vervoer voor talloze fietsende pendelaars en moet ook als dusdanig behandeld worden. Het mag niet verworden tot een bootritje voor toeristen”.

De Waterbus ging op 1 juli 2017 van start als een initiatief van het Antwerpse Havenbedrijf dat daarna op 1 januari 2021 deze taak heeft overgedragen aan het verzelfstandigd ‘Agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust’ (MDK) binnen het Vlaams ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken. Van bij het begin af was het de bedoeling om met de Waterbus de verkeersdruk over de weg te verlichten en de pendelaars met bestemming de Antwerpse haven een sneller en vlotter alternatief te bieden voor het fileverkeer over de weg.

Volgens de databank van de stad Antwerpen werd de Waterbus in 2020 gedurende 418.960 keren gebruikt, cijfer dat negatief werd beïnvloed door COVID. Tijdens 218.485 van die ritten (52,1%) werd een fiets meegenomen. Op 27/11/2021 verscheepte de Waterbus haar twee miljoenste passagier. Op dat moment telde de Waterbus reeds haar 574.000ste passagier van het jaar. Daarmee werd 2021 het beste jaar sinds de opstart in 2017. In vergelijking met 2019 was op dat moment het aantal werknemers dat van de Waterbus gebruikt maakt voor zijn woon-werkverkeer gestegen met 57%.

De Waterbus beantwoordt bijgevolg duidelijk aan een behoefte, niet alleen bij werknemers van het havengebied maar bv. ook bij inwoners van Hemiksem en Kruibeke die op zaterdag massaal fiets en Waterbus nemen voor hun wekelijks dagje uit naar ’t Stad. En daarnaast is er tijdens zonnige weekends ook nog de aantrekkelijkheid van het pittoreske polderdorpje Lillo.

.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.