PROEFPROJECT: NMBS lanceert kusttreinen met gereserveerde zitplaatsen.

Illustratie: NMBS

UPDATE- Tijdens het weekend van 5 en 6 juni 2021 legt de NMBS bij wijze van proef treinen naar de kust in met verplichte plaatsreservering. Op beide dagen worden daarbij 10 bijkomende treinen ’s morgens en 10 bijkomende treinen ’s avonds ingelegd. Het zijn treinen die ’s morgens vertrekken in stations met een groot aantal reizigers richting kust: Antwerpen-Centraal, Brussel-Zuid, Gent-Sint-Pieters en Luik-Guillemins. Deze treinen hebben als bestemming Blankenberge, De Panne, Knokke en Oostende maar stoppen niet onderweg en zijn volgens de NMBS dus sneller dan de klassieke treinen. ’s Avonds keren deze treinen met de naam ‘Kust-Express’ terug naar het station waar ze ’s morgens zijn vertrokken. Voor de reservatie betaalt met 1 euro per persoon per rit bovenop de prijs van het ticket. Reserveren kan online vanaf vandaag 27 mei (2021). Wanneer het proefproject positief wordt geëvalueerd, zullen die extra-treinen met verplichte reservatie ook rijden in juli en augustus.

Omdat een uitbreiding van dit reservatiesysteem een te grote beperking van de flexibiliteit van pendelaars, studenten en occasionele reizigers zou inhouden, beperkt de NMBS deze verplichte reservatie tot deze extra-treinen. De reizigers zullen dus altijd de keuze hebben tussen een trein zonder reservatie die stopt in verschillende stations en een trein met reservatie die rechtstreeks rijdt.

Dit nieuwe product werd voorgesteld aan de burgemeesters van de kuststations en aan de provincie West-Vlaanderen, die positief reageerden op de lancering van het proefproject. Het initiatief kwam er trouwens op vraag van zowel de burgemeesters van Oostende en Blankenberge als van de provinciegouverneur van West-Vlaanderen. Het systeem moet een toeloop van reizigers in de stations vermijden.

Hierna vind je overzichtelijk het treinaanbod met verplichte plaatsreservering:

Richting KUST:

Richting BINNENLAND:

Er dient wel te worden opgemerkt dat de treinen slechts tot een uur voor het vertrek kunnen worden gereserveerd. Verder zijn de door de NMBS meegedeelde tijdswinsten relatief als je weet dat je tot een kwartier voor het vertrek moet aanwezig zijn. Concreet betekent dit dat deze speciale kusttreinen in veel gevallen sneller zijn dan de gewone treinen maar dat je daarom als reiziger daarom nog niet sneller ter plaatse bent. In de meeste gevallen ben je gewoonweg langer onderweg ! Belangrijkste voordeel is dat je er zeker van bent dat je niet als sardienen in een ton zal opeengepakt zitten. Er zijn wel geen genummerde plaatsen: de reizigers zijn vrij om plaats te nemen waar ze dat zelf willen.

Lees ook:

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.