Alstom en SNCF stellen milieuvriendelijke 4de generatie van Franse TGV voor.

Foto: Alstom

De eerste treinstellen van de 4de generatie TGV die de Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF en constructeur Alstom gisteren (26/05/2021) voorstelden, zullen in de loop van 2024 in gebruik worden genomen. Het betreft een nieuwe generatie van treinmaterieel dat heel erg inzet op zuinigheid en natuurbewustzijn. Daarvoor zaten zowel ingenieurs van Alstom als van SNCF aan de ontwerptafel, naar verluid een primeur in Europa. Dit resulteerde in een compactere, vereenvoudigde en gestroomlijnde architectuur met lagere aanschaf- en onderhoudskosten. Tegelijk kan een rijtuig 20% meer reizigers vervoeren. Door remrecuperatie , ecorijden en de steeds aerodynamischere vorm van de neus, kan in totaal ongeveer 20% energie worden bespaard. Deze nieuwe TGV-M wordt dan ook in de markt gezet als ‘Eco-TGV”.

In tegenstelling met het tot dusver gekende TGV’s zullen deze treistellen niet langer uit één ondeelbare stam van 8 reizigersrijtuigen bestaan. Standaard blijft een stam van 8 rijtuigen maar naargelang de behoeften zal daar nu een rijtuig kunnen worden aan toegevoegd of van worden weggenomen. Daarbij kunnen zitplaatsen 1ste klas worden omgeturnd tot rijtuigen 2de klas en kunnen er zitplaatsen worden weggenmen met het oog van het vervoeren van een hoger volume fietsen en/of bagage.

Ook is het vloeroppervlak met 20% uitgebreid zodat er meer zitplaatsen beschikbaar is. In vergelijking met de huidige dubbeldeks-TGV’s zal de TGV-M in standaard samenstelling 740 zitplaatsen tellen in plaats van 600 zitplaatsen nu.

Ook is reeds gedacht aan het levenseinde van deze nieuwe TGV’s: 97% van de onderdelen van de trein zijn recycleerbaar. Verder spreekt men van een ultracompetitieve energie-efficiëntie en koolstofvoetafdruk per traject. Met 32% minder CO²-uitstoot bljkt de koolstofvoetafdruk van deze TGV M momenteel de laagste op de markt. Door efficiëntere aerodynamica en betere motorentechnologie kan het energieverbruik met 20% worden gereduceerd. In aanschaf zou deze TGV ook 20% goedkoper zijn terwijl ook de onderhoudskosten met 30% zullen dalen.

Belangrijk om aan te stippen is dat dit de eerste TGV wordt die van meet af aan is ontworpen in samenwerking met verenigingen van rolstoelgebruikers De TGV M is de eerste TGV die volledig autonoom toegankelijke tzal zijn voor personen met beperkte mobiliteit. Daarbij was er van meet af een grote inbreng van verenigingen van rolstoelgebruikers.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.