Proefproject met microhubs in zoektocht naar duurzamere toekomst voor het aan huis leveren van pakjes

Foto: Dachser

Terwijl de e-commerce mede door de corona-crisis, gouden tijden beleeft, staat de sector die de online bestelde goederen aan huis moet leveren, onder grote druk. Enerzijds is er de kritiek dat de vele bestelbusjes die nodig zijn om die pakjes tot bij ons thuis te brengen, weinig milieuvriendelijk zijn (elektrische voertuigen zijn hier nog zeldzaam). Anderzijds vormen de bestelbusjes een deel van de fileproblematiek. Verder zorgen er de arbeidsvoorwaarden in de vervoersector voor een krapte aan chauffeurs en voor veel (schijn-)zelfstandigen. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) zoekt mee naar duurzame(re) oplossingen. Zo test het instituut in Mechelen uit of ‘microhubs’ mee een oplossing kunnen bieden bij het bedienen van de ‘last mile’ ?

in het kader van het VIL-project R!sult startten deStad Mechelen en het Vlaams Instituut voor de Logistiek op 12 november een tweede proefproject met de ECOkoeriers.  Het project test het principe van een mobiele microhub uit waarbij de ECOkoeriers vanuit de CityHub ODTH met één volgeladen elektrische bestelwagen de stad inrijden. De bestelwagen fungeert als microhub vanop een parkeerplaats in de Lindepoort.  De finale leveringen vinden hun weg naar de handelaar per elektrische cargofiets en trailer.
 
In het eerste proefproject  beleverden de cargofietsen van ECOkoeriers op een duurzame manier de Mechelse handelaars vanuit de CityHub ODTH in Mechelen-Zuid. Aansluitend start nu het tweede deel van het proefproject waarbij een elektrische bestelwagen zich aan de Lindepoort parkeert, om nog sneller en grotere hoeveelheden te beleveren aan  handelaars in de binnenstad.
 
Het proefproject gebeurt in samenwerking met de ECOkoeriers Mechelen. Zij zijn reeds gestart met leveringen vanuit de CityHub ODTH naar verschillende handelaars in de binnenstad om een 0-meting in kaart te brengen. Deze gegevens brengen alle last mile leveringen in kaart en geven informatie over hoe leveringspatronen nog beter te stroomlijnen. “We kregen reeds vragen van handelaars om meer en grotere pakketten vanuit onze CityHub ODTH naar de binnenstad te brengen, zoals bijvoorbeeld meubilair.  De elektrische cargofiets is beperkt in volume, maar met de elektrische bestelwagen als microhub kortbij kunnen we dit wel in 2 of 3 keer uitleveren zonder tijdverlies. We zijn dan ook erg dankbaar dat Autopartners bereid was een Renault Master ZE te leveren voor dit project.”, vertelt Inneke Vos van ECOkoeriers Mechelen.

Een betaalbare en duurzame oplossing

VIL, de Speerpuntcluster Logistiek, zet al meerdere jaren in op duurzame toeleveringen, met een bijzondere aandacht voor stadslogistiek. Binnen het project onderzoekt VIL allerhande innovatieve manieren om steden duurzaam te bevoorraden. Na Gent is Stad Mechelen aan de beurt waarin het microhubconcept voor een periode van 3 maand intensief getest zal worden met de lokale handelaars.  VIL kan voor dit project rekenen op de steun van VLAIO, het Agentschap Innoveren en Ondernemen.
 
“In het R!sult project toetsen we de resultaten van een rekenmodel aan de realiteit via het opzetten van testen in meerdere steden, zoals deze in Mechelen. Daarmee willen we aantonen dat het consolideren van goederenstromen in en uit de stad in de toekomst een betaalbaar alternatief is dat de verschillende stakeholders ten goede komt én onze samenleving duurzamer maakt” aldus Stefan Bottu, projectleider bij VIL.
 
Mechels schepen van mobiliteit Vicky Vanmarcke: “Met de uitbreiding van de autoluwe zone zijn zulke innovatieve projecten cruciaal om samen met handelaars uit te proberen en zo tot een sterk economisch centrum te evolueren, waarin logistiek toch voor 10% meespeelt in de mobiliteitsstromen.”

Dergelijke projecten zijn niet helemaal nieuw. Zo startte pakjesbezorger UPS in januari 2018 een soortgelijk project in het Duitse Hamburg. ’s Morgens brachten vrachtwagens vier depotcontainers naar een parkeerplek in de binnenstad. Van daaruit verdeelden de boodschappers de pakketten te voet en met behulp van bakfietsen. Zware pakketten werden vervoerd door zakwagens.

Foto: UPS Deutschland / Nils Hendrik Mueller

Op 10 november startte Dachser Logistics met een soortgelijk project in het eveneens Duitse Freiburg.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.