Polen neemt het voortouw in ontwikkeling van hogesnelheidsspoor in Midden- en Oost-Europa 

In het kader van de bouw van de Solidarity Transport Hub (Centralny Port Komunikacyjny, CPK), waarin op 37 km ten zuidwesten van Warchau op een terrein van 3000 ha zowel een nieuwe luchthaven als een treinstation hun plaats zullen vinden, heeft Polen de ambitie om 2000 km nieuwe hogesnelheidslijnen aan te leggen en 3700 km conventionele spoorlijnen op te waarderen en te moderniseren. Dit moet het mogelijk maken om de hoofdstad Warschau in maximum 2,5 uur te verbinden met de belangrijkste steden van Polen. Maar tevens heeft Polen de ambitie om het voortouw te nemen bij de ontwikkeling van een hogesnelheidsspoornet in de zogenaamde Drie Zeeën Regio*, een gebied met een bevolking van 111 miljoen inwoners.

Terwijl de landen in West-Europa verbonden zijn door wegen en spoorwegen, elektriciteitsleidingen en olie- en gaspijpleidingen, blijven op het vlak van moderne infrastructuur de landen in Midden- en Oost-Europa in een hoge mate van elkaar gescheiden. De situatie is daarbij het nijpendst langs de noord-zuidas van de regio.

De geschiedenis heeft deze landen in Midden- en Oost-Europa zeer verschillend behandeld, en ook hun culturele en religieuze achtergronden zijn verschillend. Toch heeft de geschiedenis van de twaalf landen tussen de Oostzee, de Zwarte Zee en de Adriatische Zee, één hoofdstuk gemeen: het IJzeren Gordijn dat Europa decennialang in tweeën splitste en de natuurlijke ontwikkeling, economische groei en internationale eenheid in de regio een halve eeuw lang in de kiem smoorde.

Economische ongelijkheid en verouderde infrastructuur

“Hoewel de gemeenschappelijke economische en douaneruimte van de Europese Unie de weg heeft vrijgemaakt voor een stabiele ontwikkeling van het hele continent, blijven de landen in Midden- en Oost-Europa zich onderscheiden van hun tegenhangers in West-Europa door hun economische ongelijkheid en verouderde infrastructuur. Ondanks het collectieve beleid van de Europese Unie is de kloof die in de tweede helft van de 20e eeuw is ontstaan, nog steeds niet overbrugd. Het tekort aan investeringen op het gebied van infrastructuur, energie en digitaal is in de loop der jaren naar schatting opgelopen tot maar liefst 1,15 biljoen euro. Het wegwerken van dit tekort zou de ontwikkeling in de regio een enorme impuls geven en Europa als geheel sterker en meer verenigd maken” luidt het op de website van het Drie Zeeën Initiatief.

Wat begon als een platform voor de uitwisseling van gedachten tussen de presidenten van de betrokken landen, heeft zich uitgebreid tot een jaarlijks bedrijfsforum en de lancering van een investeringsfonds dat op commerciële basis werkt. Ook politici op leidinggevende niveaus in de twaalf landen raken steeds meer bij het initiatief betrokken en zowel Duitsland als de Verenigde Staten zijn partners geworden.

Van meet af aan was het Drie Zeeën Initiatief bedoeld als aanvulling op en niet als concurrentie voor de Europese Unie. Dit blijkt uit de nauwe betrokkenheid van de Europese Commissie en haar deelname aan alle recente topontmoetingen.

Railway Direction Days

Het volgende bedrijfsforum van de Drie Zeeën Regio, de eerste Railway Direction Days (RDD 2023), vindt op 18 en 19 januari 2023 plaats in Warschau en wordt georganiseerd door de Solidarity Transport Hub. Het transformeren van de vervoersinfrastructuur in de Drie Zeeën regio naar een modern, duurzaam, efficiënt en volledig geïntegreerd openbaar vervoerssysteem, het ontwikkelen van het HSR-netwerk in Polen en de Drie Zeeën landen of het stimuleren van economische ontwikkeling door middel van spoorwegprojecten, zijn enkele van de belangrijkste thema’s.

Daarbij wil de regio ook profiteren van de impulsen die door de Europese Commissie wordt aangeboden. De ambities zijn daarbij niet min:

De megaprojecten voor infrastructuur, die worden uitgevoerd in de drie zeeën, zullen een dicht en interoperabel hogesnelheidsnetwerk in de regio creëren, de ontbrekende grensoverschrijdende verbindingen in Midden- en Oost-Europa opvullen en bouwen aan de toekomst van de Europese mobiliteit. Het eerste Railway Direction Days-congres biedt een unieke gelegenheid om de moderniseringsprojecten van de transportinfrastructuur die door verschillende landen zijn geïmplementeerd, grondig te bespreken, te plannen en te coördineren,” zegt daarover Marcin Horała, gevolmachtigde van de regering voor CPK.

Solidarity Transport Hub

Centraal in het toekomstplan staat de Solidarity Transport Hub die zowel een nieuwe internationale luchthaven als een spoorwegstation met hogesnelheidsverbindingen zal bevatten. De eerste voorbereidende werkzaamheden voor de nieuwe luchthaven, die grootste in dit deel van Europa moet worden, zijn voorzien om op te starten in 2023. De functie van de huidige luchthaven in Warschau, de Chopin Airport; zullen daarbij worden overgenomen door de nieuwe Solidarity Airport.

De toegevoegde waarde van dit ambitieuze project ligt in het samenbrengen van individuele infrastructuurprojecten met betrekking tot lucht-, weg- en spoorvervoer in één uniform infrastructuurprogramma om het grootste voordeel te bieden voor het vervoerssysteem en voor de economische ontwikkeling van de regio“, zegt daarover Mikołaj Wild, CEO van de Solidarity Transport Hub.

Bedoeling is dat de nieuwe luchthaven reeds in 2028 operationeel wordt. Het spoorweggedeelte, dat zal bestaan uit 12 spoorlijnen, waaronder 10 assen die de verschillende regio’s van Polen met de hoofdstad verbinden, moet klaar zijn in 2034.


* De Drie Zeeën Regio bevat de staten tussen de Oostzee, de Zwarte Zee en de Adriatische Zee: Oostenrijk, Bulgarije, Kroatië, Tsjechië, Estland, Hongarije, Letland, Litouwen, Polen, Roemenië, Slowakije en Slovenië.

Lees meer over:

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.