De Zillertalbahn is een particulier smalspoorlijntje (spoorwijdte van 760 mm) dat het station van Jenbach (Tirol) verbindt met het 32 km verder gelegen Mayrhofen en dat vooral bekend is bij toeristen en sportievelingen die na aankomst met een ‘grote trein’ een van de skigebieden langs het riviertje Ziller aandoen. Quasi parallel loopt door de vallei ook de B169/L218 en via deze weg werden tot dusver de houttransporten die van her en der in het station van Jenbach per trein aankomen, per vrachtwagen naar de industriële houtzagerij Binderholz in het 10 km verder gelegen Fügen gebracht. Nadat begin dit jaar proeftransporten werden opgezet met een een aangepaste platte wagen, wordt vanaf deze maand mei (2021) het hout nog uitsluitend via het smalspoor naar de houtzagerij gebracht. Dit laat toe om jaarlijks 20.000 vrachtwagenritten uit te sparen.
Tot december 2013 voerde de Zillertalbahn in opdracht van Binderholz reeds vrachttransporten uit tussen Jenbach en Fügen. Deze transporten werden toen echter stopgezet omdat het te duur en arbeidsintensief was, maar de spooraansluiting tussen de houtzagerij en de Zillertalbahn bleef bestaan. Maar tijden kunnen veranderen en met spoorwagens die het volume van 2 vrachtwagens aankunnen, bieden zich nieuwe kansen aan voor de smalspoorlijn.
Helmut Schreiner, technisch directeur van de Zillertaler Verkehrsbetriebe (ZVB): “De verplaatsing van houttransport naar de Zillertalbahn is een win-winsituatie voor alle projectdeelnemers en is het resultaat van een uitstekende samenwerking tussen alle belanghebbenden.”
“Dankzij de goede samenwerking tussen de deelnemende bedrijven bij de projectplanning en implementatie van het innovatieve transportsysteem is het mogelijk geweest om een duurzame verschuiving van weg naar spoor mogelijk te maken. Dit zal leiden tot een merkbare vermindering van het verkeer en een overeenkomstige verlichting voor de bevolking langs de B 169 Zillertalstraße. Dat betekent dat niet alleen de betrokken bedrijven, maar ook het milieu en de luchtkwaliteit profiteren door 20.000 vrachtwagenritten per jaar te vermijden” voegen Josef Geisler en Ingrid Felipe, vice-goeverneurs van de Oostenrijkse bondstaat Tirol daar aan toe.
Het opnieuw opzetten van het houttransport via de smalspoorlijn vergde namelijk enkele investeringen. Zo investeerde de Zillertalbahn in Jenbach in een nieuwe overlaadterminal en in metalen draagstellen die bovenop de bestaande platte wagens van de Zillertalbahn worden geplaatst. Daartoe werd beroep gedaan op het bedrijf Innofreight Solutions GmbH (Bruck an der Mur) dat gespecialiseerd is in het optimaliseren van goederenvervoer per spoor. “In combinatie met de platte wagens van de Zillertalbahn hebben we een mogelijkheid gecreëerd om ondanks de smalspoor een geoptimaliseerd laadvermogen mogelijk te maken. Eén wagon vervangt twee vrachtwagens die anders elke dag op de weg zouden zijn” laat het het bedrijf fier weten.
Voor deze houttransporten maakt de Zillertalbahn voortaan gebruik van drie treinstellen van elk tien platte wagens lang. Elke wagon heeft daarbij een laadvermogen van 41,4 ton.
Terwijl Binderholz 1,5 miljoen euro investeerde, voegde de Zillertalbahn daar nog een investering van 1 miljoen euro aan toe. Naast Innofreight Solutions zijn ook nog de bondstaat Tirol, ÖBB-Infra, Rail Cargo Austria en Schieneninfrastruktur Gesellschaft (SCHIG) bij het project betrokken.
Laat een reactie achter