‘Le Train’ wil starten met eigen hogesnelheidstreinen: op alle binnenlandse fronten concurrentie voor Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF

Foto: Nico Callens via Pixabay

UPDATE 08/05/2021 – Dat de coöperatieve particuliere spoorwegmaatschappij Railcoop vanaf juni 2022 o.a. de reizigerdienst tussen Lyon en Bordeaux (verbinding in 2014 stopgezet door SNCF) wil re-activeren, was reeds eerder bekend (zie ook ‘Franse coöperatieve spoorwegmaatschappij ‘Railcoop’ denkt al volop aan uitbreiden‘), maar nu werpt de nieuwe particuliere spoorwegmaatschappij ‘Le Train’ zich op de markt van het binnenlandse hogesnelheidsverkeer.

Net als Railcoop, dat verbindingen wil verzorgen met traditionele tragere treinen, wil de nieuwe hogesnelheidsmaatschappij ‘Le Train’ niet rechtstreeks in concurrentie treden met de Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF. Veeleer willen deze nieuwe spoorwegmaatschappijen de leemten invullen die door SNCF worden opengelaten.

Zo ook ‘Le Train’, dat mee wil profiteren van de 2017 geopende hogesnelheidslijn tussen Tours en Bordeaux, dit aansluitend op de reeds in 1990 geopende spoorlijn tussen Parijs en Tours. Waar SNCF daarbij vooral inzet op hogesnelheidstreinen met weinig of geen haltes tussen Parijs en Bordeaux, wil de nieuwe spoorwegmaatschappij ‘Le Train’ de nieuwe hogesnelheidslijn gebruiken om vanaf december 2022 hogesnelheidstreinen in te leggen tussen La Rochelle en Poitiers en tussen en tussen Arcachon en Poitiers. ‘Le Train’ wil met zijn hogesnelheidstreinen ook stoppen in Angoulême, Ruffec en Niort. Het dossier daarvoor werd op woensdag 28 april ingediend bij de ‘Autorité de Régulation des Transport’ (ART).

Kaart: OpenStreetMap / Overlay: Duurzaam Mobiel

Aanschaf van treinstellen

Om haar treinverbindingen te kunnen verzekeren wil ‘Le Train’ 10 tot 12 TGV-stellen met elk een capaciteit van 350 zitplaatsen aanschaffen, maar het bedrijf wenst in dit stadium nog niet te vertellen waar ze die vandaan wil halen. Anderzijds liet Vincent Pouyet, directeur voor Frankrijk van Alpha Trains, bedrijf dat spoorwegmaterieel verhuurt en leaset aan (kleine) spoorwegmaatschappijen, zich tijdens een interview met het Franse tijdschrift ‘Ville, Rail & Transports’ ontvallen dat het bedrijf eraan denkt om ook hogesnelheidsmaterieel in haar portfolio op te nemen.

De nieuwe spoorwegmaatschappij werd opgericht door Alain Gertraud, een voormalig ingenieur bij ‘SNCF Réseau Aquitaine’. Hij stond in de regio in voor de investeringen en de opwaardering van het spoornet.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.