Oostenrijk test waterstoftrein in bergvalleien

Foto: ÖBB/Knopp

In het streven om tegen 2030 volledig koolstofneutraal te zijn, testten de Oostenrijkse staatsspoorwegen (ÖBB) eerder al met succes het prototype van een batterijtrein uit tijdens de normale dienst. Nu wordt, eveneens bij wijze van test, vanaf morgen 12/09/2020, gedurende tien weken een tweeledige waterstoftrein Coradia iLint van Alstom ingezet in de normale dienst. Waar deze succesvolle waterstoftrein van constructeur Alstom al eerder in Duitsland en Nederland werd getest op eerder vlak terrein, willen de Oostenrijkse spoorwegen de inzetbaarheid nagaan op ‘geografisch veeleisend terrein’. Gedurende de komende 10 weken zal deze waterstoftrein rijden tussen Wenen naar Fehring, tussen Wenen en Puchberg am Schneeberg en tussen Wenen en Gutenstein. Drie spoorlijnen waar tussen Wenen en de eindbestemming een hoogteverschil van circa 300 meter moet worden overwonnen.

De waterstoftrein is niet bepaald een nieuw gegeven. Zo reed ’s werelds eerste waterstoftrein reeds in september 2018 in de noordwestelijke Duitse deelstaat Nedersaksen, meer bepaald tussen ten Buxtehude (in vogelvlucht op zowat 20 km ten zuidwesten van Hamburg) en Bremerhaven en tussen Buxtehude en Cuxhaven. Eveneens een Coradia iLint van constructeur Alstom.

Deze Coradia iLint is momenteel zowat de populairste waterstoftrein. Zo bestelde het Rhein-Main-Verkehrsverbund (RMV) in de Duitse deelstaat Hessen in mei van vorig jaar reeds 27 van deze waterstoftreinen.  Ook reed deze trein ook reeds nachtelijke proefritten tussen Groningen en Leeuwarden.

Ook Groot-Brittannië liet deze zomer zijn interesse in de waterstoftrein blijken. Ook daar zijn de testen met opnieuw een Alsthom-trein opgezet maar daar staat men voor de bijzondere uitdaging omdat treinen er een kleiner ‘gabarit’ (omgrenzingsprofiel) hebben waardoor er minder plaats is om de brandstofcellen en batterijen op te bergen.

Maar nu wordt dus deze waterstoftrein ook uitgetest op terrein met grotere reliëfverschillen zodat hij daar een alternatief kan zijn voor de batterijtrein die met maximaal 100 km een beperktere actieradiums heeft en die wegens het batterijverbruik ook minder geschikt is voor bergachtig terrein.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*