Zwitserse Cereni basistunnel maakt treintraject Zürich – Milaan 45 minuten sneller

Foto: Cereni2020

Op vrijdag 4 september ll. werd de 15,4 km lange Cereni basistunnel tussen de Zwitserse plaatsjes Camorino en Vezia plechtig geopend en in gebruik genomen en maakt deel uit van een totaal vernieuwde Noord-Zuidspoorcorridor die na 28 jaar is voltooid. Hij is van belang voor zowel het (internationale) goederenverkeer als voor het zowel internationale reizigersverkeer als het Zwitserse binnenlandse reizigersverkeer, al duurt het nog tot 13 december vooraleer de verbeteringen die de Cereni tunnel brengt, worden opgenomen in de dienstregeling van de Zwitserse spoorwegen.

De tunnel maakt deel uit van de NEAT, de ‘Neue Eisenbahn-Alpentransversale’, of nieuwe Noord-Zuidroute door de Zwitserse Alpen en van de modernisering van de Gotthardspoorlijn. De in 2002 geopende Zimmerberg basistunnel (9,4 km) en de in 2016 geopende Gotthard basistunnel (57,1 km) maken deel uit van het project. De NEAT zal dubbel zoveel treinen aankunnen dan het huidige traject.

Tekening: Chooper.ch via Wkipedia

Tussen dusver is die Gotthard-basistunnel de langste spoortunnel ter wereld al wordt deze tunnel over enkel jaren de loef afgestoken door de Brenner basistunnel waaraan nog volop wordt gebouwd. Deze Brenner basistunnel wordt langs zijn langste zijde 64 km lang.

Basistunnels

Deze basistunnels zijn een nieuwe generatie tunnels die aan de voet van de berg de duisternis indringen, dit in tegenstelling met de vroegere generaties die op een veel hoger niveau door de bergwand dringen. Daardoor zijn die vroegere tunnels veel minder lang en veel minder duur in aanleg. Nadeel van die vroegere tunnels is dat de spoorlijnen een groter hoogteverschil moeten overwinnen, met meer bochten en met matiger snelheden. De huidige generatie tunnels heeft dan ook een snellere en rechtlijniger aanlooproute en een geringere hellingsgraad (6,8 pro mille voor de Cereni tunnelkoker). Ander kenmerk is dat er nu per rijrichting een aparte tunnelkoker is.

Al deze kenmerken zorgen ervoor dat er hogere snelheden (160 km voor goederentreinen en 250 km/uur kunnen worden gehaald en dat ook zwaardere en langere goederentreinen (tot 750 meter lang) van deze tunnels kunnnen gebruik maken. Zo zorgt de totaal vernieuwde vervoeras met zijn drie tunnels vanaf december van dit jaar voor snellere, frequentere en comfortabelere verbindingen naar Milaan en München maar ook voor talrijke verbeteringen voor het passagiersvervoer binnen Zwitserland. Een goederentrein van Rotterdam zal twee uur minder nodig hebben om zijn reis af te leggen. Een reizigerstrein van Zürich naar Milaan wordt alzo 45 minuten minder lang waarbij er in beide richtingen zelfs 10 verbindingen komen. Het aantal verbeteringen op de binnenlandse Zwitserse trajecten is niet op twee handen te tellen.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.