(UPDATE: 14/03/2023) – Omdat binnen een jaar de tram van de Luxemburgse hoofdstad enerzijds tot aan de luchthaven in Findel en anderzijds tot aan Cloche d’O gaat rijden, werft het Luxemburgse trambedrijf Luxtram 40 bijkomende trambestuurders aan. Deze uitbreidingen komen in de loop van 2024 in dienst. Om de geïnteresseerden te informeren werden daartoe in de stelplaats en het onderhoudscentrum verschillende evenementen georganiseerd.
Het aanwervingsproces verloopt in verschillende fases. Eerst worden de kandidaten beoordeeld op hun bekwaamheid, waarbij ook typische beroepssituaties worden gesimuleerd. Wanneer Luxtram hen medisch en psychologisch geschikt verklaart, worden de kandidaten aanvaard en wacht hen een theoretische en praktische opleiding van zes weken.
Zodra deze opleiding met succes is voltooid, kunnen ze de trams besturen met passagiers aan boord. In eerste instantie gebeurt dit onder begeleiding van een monitor. Vanaf juni worden ze dan geleidelijk ingeschakeld in de beurtregeling van de andere trambestuurders.
Een tot dusver laatste uitbreiding van de tot dusver enige tramlijn in de Luxemburgse hoofdstad dateert van 11 september van vorig jaar (2022). Toen kon men vanaf het centraal station doorrijden naar het technisch lyceum Bonnevoie.
Luxemburgse tram reeds voor het eerst op 10 december 2017 tussen LuxExpo en het nieuwe spoorwegstation ‘Kirchber/Pfaffenthal’ aan de zogenaamde Rode Brug. Een traject van slechts 4 km. Maar al spoedig werd het tramtraject verlengd waarbij alles heel voorspoedig verliep. Alleen zorgde covid voor een half jaar vertraging.
Belangrijke mijlpaal was toen de tramlijn op 13 december 2020 het centraal station van de Luxemburgse hoofdstad bereikte. Op dat moment was de tramlijn 8 km lang. De uitbreiding tot aan het centraal station was trouwens een huzarenstuk dat voor heel wat protest, hinder en verkeersellende zorgde. Het is ook dit traject dat eerdere pogingen kelderde om Luxemburg-stad opnieuw van een tramlijn te voorzien.
Maar dit leed is ondertussen vergeten want de tramlijn is een flink succes die voor een meer leefbare stad heeft gezorgd (lees ook: “Uitbreiding tot aan ‘centraal’ station: nieuwe mijlpaal voor Luxemburgse tram”). Sinds de tram rijdt van LuxExpo tot het technische lyceum Bonnevoie rijdt, is de tramlijn 10 km lang maar met de uitbreiding van enerzijds LuxExpo naar de luchthaven en anderzijds de uitbreiding van het technisch lyceum Bonnevoie naar Cloche d’Or bereikt deze eerste tramlijn zijn ultieme 16 km.
(UPDATE 14/03/2023) – De werkzaamheden aan de twee bouwplaatsen beginnen in 2025/26. De indienststelling van het baanvak tussen Luxxpo en de luchthaven is voorzien voor 2024. Voor het baanvak tussen Lycée Bonnevoie en Hollerich (Cloche d’Or) is dat in 2027/2028.
Overigens is men in Luxemburg niet ontevreden over de reizigersaantallen die men met deze eerste tramlijn haalt. Mobiliteitsminister François Bausch: “Momenteel rijden er dagelijks 90.000 mensen met de tram. Ik had nooit gedacht dat we deze aantallen vandaag al zouden bereiken”. Als de tram zoals gepland in 2024 ook naar de luchthaven rijdt, verwacht de mobiliteitsminister meer dan 130.000 passagiers.
Maar daar stopt het niet want ondertussen worden er enkele bijkomende tramlijnen gepland, waaronder ook een sneltramlijn naar het zuiden van het Groothertogdom. Tegen 2035 moet het Luxemburgse tramnet 4 tramlijnen rijk zijn.
Laat een reactie achter