Om voor de grondstof lithium minder afhankelijk te zijn van China werken ambtenaren van de Europese Unie momenteel aan een plan dat kan helpen bij het leveren van elektrische bussen aan Latijns-Amerikaanse landen. In ruil zouden die landen dan lithium leveren aan de landen van de Europese Unie. Dat meldt het persagentschap Bloomberg.
Op gezag van bronnen binnen de EU die niet willen worden genoemd, meldt Bloomberg dat er vertrouwelijke gesprekken aan de gang zijn met constructeurs en regeringen met de bedoeling om een consortium te creëren dat e-bussen kan leveren aan Latijns-Amerika. De landen van de Europese Unie zijn daarbij van plan om ongeveer 10 miljard euro te investeren in projecten in Latijns-Amerika en het Caribisch gebied, met extra bijdragen van de bilaterale lidstaten en van de particuliere sector.
“In ruil daarvoor zal dit de toegang tot lithiumvoorraden voor de EU-bedrijven in deze grondstofrijke landen vergemakkelijken” zeggen diezelfde bronnen. Het plan zou deel uitmaken van de Global Gateway, een bredere strategie waarmee 300 miljoen euro is gemoeid. Naar verwachting zal de vraag naar lithium tegen 2030 12 maal groter worden. Tegen 2050 zou dit zelfs 20 maal zijn.
Voor de Latijns-Amerikaanse landen moet de deal een omschakeling naar schoner openbaar vervoer versnellen en de koolstofuitstoot beperken. In Latijns-Amerikaanse is dan ook een gigantische markt voor elektrische bussen. Zo moeten de exploitanten van het Braziliaanse São Paulo in Brazilië tegen eind 2024 ongeveer 2.600 elektrische bussen op de baan hebben terwijl Santiago de Chile is de stad met de meeste elektrische bussen buiten China. De Chinese constructeurs Yutong, BYD en Fotonzijn er momenteel te belangrijkste leveranciers.
Maar ook de Europese constructeurs laten zich niet onbetuigd. Scania brengt een model van zijn elektrische bussen op de lokale Mexicaanse markt. Het Braziliaanse bedrijf Eletra investeert daarvoor in een fabriek die jaarlijks 1.800 elektrische gaat produceren. Mercedes-Benz kondigde dan weer voor Brazilië bestellingen aan voor hun elektrische buschassis. Verder heeft ook Iveco Bus plannen voor Latijns-Amerika, te beginnen met de levering van de eDaily. Volvo heeft net een lokaal gebouwde e-bus gelanceerd.
Laat een reactie achter