Ingenieursstudenten van universiteit van Sevilla ontwerpen ov-wachthuisje dat werkt als een koelkast

Binnentemperatuur tussen 22 en 29° C lager dan in buitentemperatuur

Op een moment dat Zuid-Europa kreunt onder een verzengende hitte, presenteren studenten van de School of Engineering (ETSI) van de Universiteit van Sevilla hun oplossing voor het afkoelen van niet-afgesloten buitenruimtes, dit in de vorm van een wachthuisje voor openbaar vervoer waarin de temperatuur tussen de 22 en 29° C lager is dan daarbuiten. Zelfs zonder de momenteel heersende hittegolven meet men in Sevilla gemakkelijk een luchttemperatuur van 42° C en een grondtemperatuur van 50° C en ook bij dergelijke temperaturen moet het wachthuisje doen wat ervan wordt verwacht.

Waar momenteel het bushokje nog wordt getest in een klimaatkamer moet vanaf komende zomer een werkend exemplaar in Sevilla te vinden zijn in de buitenlucht. De studenten maakten hun oplossing bekend bij middel van de studie ‘Recovery of open spaces through thermal control: A case study in Seville‘. Voor dit ontwerp wordt geen gebruik van traditionele airconditioning, die trouwens maar efficiënt is in afgesloten ruimtes. Wel wordt er voor het afkoelen van dit wachthuisje teruggevallen op de principes van een koelkast.

Klimaatverandering en het effect van hitte-eilanden maken de openbare buitenruimten in stedelijke centra tijdens de zomermaanden onleefbaar, vooral omdat airconditioning hier geen soelaas kan bieden. De uitdaging bestond dan ook in het ontwerpen van een zelfvoorzienende bushalte die thermisch comfort biedt aan bewoners in warme en droge klimaten. “Zelfvoorziening zal worden bereikt door de integratie van Falling-Film stralingstechnologie en stralingskoelsystemen” staat er in het document waarmee de studie wordt bekend gemaakt. Aan het project wordt sinds 2026 gewerkt.

Het systeem bestaat uit een ondergrondse tank van 500 liter waarin gezuiverd afvalwater wordt opgeslagen en afgekoeld met energie die wordt opgewekt met zonnepanelen op het dak. Een koelmachine levert gekoeld water aan de wanden en het plafond van het wachthokje. Een ‘stralend’ element vervangt daarbij het standaardglas. De watertank wordt vooral ’s nachts gekoeld om overdag het water doorheen het ‘stralende’ element te leiden. Dit zorgt dan voor een aanzienlijke temperatuurdaling.

José Sánchez, industrieel ingenieur en docent aan de afdeling Energy Engineering van de universiteit van Sevilla in de Spaanse krant SUR: “Met dit water kunnen we ervoor zorgen dat de temperatuur onder de luifel tussen 22C en 29C lager ligt dan daarbuiten, zelfs als de thermometer 45C aangeeft en de grond op 50C staat”. Het systeem werkt niet is als een airconditioner, die koude lucht produceert. Integendeel is het de structuur van de bushalte zelf die net zoals bij een koelkast de koelte uitstraalt”.

Omdat het afkoelingssysteem enkel volop werkt wanneer er mensen op de bus staan te wachten, is het een zuinig systeem dat slechts 10% van de geproduceerde energie verbruikt. De inhoud van de watertank hoeft daarbij slechts één keer in een hele zomer worden vervangen. Voorts hoeft dit nieuwe wachthuisje niet zoveel duurder te zijn dan een conventioneel schuilhuisje. Behalve het toevoegen van het koelingssysteem is het ontwerp hetzelfde als een traditioneel schuilhuisje. In hooguit 20 minuten moet het wachthuisje maximaal zijn afgekoeld.

Het eerste verkoelende bushokje wordt geplaatst op de Avenida de la Cruz Roja. Op dit moment wordt daarvoor al de watertank ingegraven.


Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.