NMBS, Infrabel en HR Rail voorzien salariswagens voor hoger geschoolde personeelsleden

Foto: Marc Ryckaert via Wikipedia

“De nieuwe contractuele medewerkers van universitair niveau worden vanaf 1 september 2023 aangeworven op basis van een marktconform salarispakket”. Dat meldt de spoorvakbond ACV-Transcom. Onder dit ‘marktconform salarispakket’ dient voor sommige functies ook het ter beschikking stellen van een bedrijfswagen, te worden verstaan. ACV-Transcom vindt dit voor de bedrijven NMBS, Infrabel en HR Rail niet kunnen. Het zet de betrokken personeelsleden namelijk niet aan tot het gebruik van het openbaar vervoer.

Ook reeds aangeworven personeelsleden ‘van klasse 7’ zouden in aanmerking komen voor een dergelijk ‘marktconform salarispakket’, inclusief salariswagen, maar dan moeten ze wel hun lager betaalde statutaire status laten omzetten in een contractueel arbeidscontract. De betrokken statutaire personeelsleden zouden hun hun nieuw arbeidscontract kunnen aanvragen en bekomen vanaf 1 januari 2024. Bijkomende consequentie is dat tegenover de hogere verloning ook andere afspraken staan op het vlak van onder meer arbeidsduur, verlofdagen en compensatiedagen.

ACV-Transcom ziet nog wel meer graten in dat ‘marktconform salarispakket’ en heeft zich daar dan ook negatief over uitgesproken tijdens de sociale dialoog.

Vooreerst vindt ACV-Transcom dat een dergelijk verloningsplan niet op individuele basis mag worden onderhandeld maar dat dit moet worden georganiseerd binnen het juridische kader van een collectieve arbeidsovereenkomst. Ook het feit dat een dergelijk verloningssysteem de verdere individualisering van de loonpolitiek voor contractuele medewerkers versterkt, kan binnen de spoorvakbond niet op bijval rekenen.

ACV-Transcom windt zich trouwens ook op omdat (autonome, niet-beursgenoteerde) overheidsbedrijven zich inschrijven in “fiscale spitsvondigheden die een vermindering betekenen van de overheidsinkomen”. ACV-Transcom voegt daar aan toe dat het net met overheidsgeld is dat de opdracht van openbare dienst wordt gesubsidieerd.

Omdat het nieuwe verloningssysteem dit niet uitsluit is ACV-Transcom ook bevreesd dat een dergelijk verloningssysteem een mogelijke toekomstige impact zou kunnen hebben op de gelijke verloning tussen mannen en vrouwen.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.