Nieuw systeem voor snellere en efficiëntere grenscontroles

Foto: Erich Westendarp via Pixabay.com

Ondanks verschillende investeringen in digitale toepassingen de afgelopen jaren, is er nog veel ruimte voor verbetering in de manier waarop grenscontroles worden georganiseerd. De huidige processen werken vaak vertragend, kostenverhogend en hebben een hoge foutenmarge. Ook de communicatie verloopt ongestructureerd en weinig efficiënt. Om papierwerk te vervangen door IT bracht het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) overheidsdiensten en 18 bedrijven samen. Het resultaat wordt gepresenteerd onder de naam ‘Digital Gateway2Governement’. Om deze systemen samen verder uit te bouwen is een duidelijk engagement tussen deze partijen nodig.

Binnen het project werden vier use-cases uitgewerkt: een Digitaal Noodproceduresysteem, een Verification Management Systeem, een toepassing voor het afschrijven van vergunningen voor strategische goederen en een geautomatiseerde voedselveiligheidrapportering. Een van de belangrijkste voor alle partijen is het Digitale Noodproceduresysteem.

Noordprocedures

Dit IT-systeem laat bedrijven toe om hun activiteiten quasi ongehinderd verder te zetten tijdens noodprocedures van de douanesystemen. Dit vormt een enorme verbetering ten opzichte van de huidige situatie, waarin er wordt teruggegrepen naar papieren procedures met alle kosten en tijdsverlies van dien.

De verdere uitrol van dit project vereist het engagement van meerdere partijen. Is het engagement van de Port Community organisaties er om dit samen prioritair op te nemen?

Zijn voldoende eindgebruikers bereid om hun engagement als toekomstige klant vooraf te bevestigen en zo enig comfort te bieden aan toekomstige aanbieders? En zijn de overheidsdiensten geëngageerd om deze nieuwe vorm van samenwerking met de sector in hun operaties toe te passen en zelfs te prioriteren in het belang van onze economie en van hun eigen werking?

Als het antwoord op deze drie vragen positief is, kunnen er tegen eind 2021 vier oplossingen gerealiseerd of goed op weg naar realisatie zijn.
Voor het Antwerps havenbedrijf stopt het alvast niet hier. “Voor Port of Antwerp en NxtPort is het VIL-project ‘Digital Gateway2Government’ succesvol door de enthousiaste samenwerking met een progressieve community.

Samen met de diverse stakeholders zijn belangrijke voorstellen uitgewerkt om de producerende en exporterende bedrijven en hun dienstverleners te faciliteren. Wij kijken uit naar een verdere samenwerking om deze oplossingen na de analysefase ook daadwerkelijk en zo spoedig mogelijk te implementeren, samen met de diverse zee- en luchthaven communities”, aldus Kristin Van Kesteren-Stefan (Port of Antwerp).

Aan het project werkten mee:

Atlas Copco Airpower, Aviapartner Belgium, BASF Antwerpen, Brussels Airlines, Brussels Airport, Crossroad Communications, Evonik Antwerpen, Hapag-Lloyd, Intris, Liege Airport, Ostend-Bruges Airport, Port of Zeebrugge, NDN – Neutraal Douaneagentschap Nelen, North Sea Port, NxtPort, Port of Antwerp, Swissport Cargo Services Belgium, WFS Belgium, Belgische Douane & Accijnzen (AAD&A), Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen (FAVV), dienst Controle Strategische Goederen (Departement Buitenlandse Zaken) en het Federaal Agentschap voor Nucleaire Controle (FANC). Het project wordt verder gesteund door het Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO).

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.