Nieuw NMBS-abonnement richt zich tot telewerkers

Foto: NMBS

Pendelaars kunnen vanaf 23 maart 2023 gebruik maken van een nieuwe, flexibele abonnementsformule die inspeelt op het toegenomen belang van telewerk. Werknemers werken immers meer en meer van thuis uit en hebben daarom nood aan vervoersbewijzen die hen toelaten flexibel enkele dagen per week naar hun werkplek te reizen. De verschillende varianten van het Flex Abonnement worden op een gestructureerde manier in verschillende fases gelanceerd“. Dat laat de NMBS zopas bij middel van een persbericht weten.

Een meerderheid van de telewerkers reist gemiddeld 2-3 dagen per week naar hun werkplek. Met haar nieuwe abonnementsformule richt zich dan ook speciaal tot deze reizigerscategorie.

Het nieuwe Flex Abonnement wordt vanaf 23 maart geleidelijk uitgerold naar particulieren en alle andere bedrijven en instellingen in de openbare en privésector, en dat op gefaseerde wijze. Het is een uitsluitend digitaal product dat enkel via de app beschikbaar is.

In een eerste fase (vanaf 23 maart) krijgen particulieren – die doorgaans opteren voor een maandabonnement – de kans via hun smartphone een Flex Abonnement voor 10 reisdagen (Flex 10, voor een maand) aan te schaffen. Het abonnement is koppelbaar aan een abonnement voor een NMBS-parking (aan reizigerstarief). In een latere fase zal ook een koppeling met een abonnement van De Lijn, MIVB of TEC mogelijk worden.

In een tweede fase (vanaf eind april) komen de bedrijven en instellingen aan de beurt ​ die met NMBS al een derdebetalersregeling hebben voor de abonnementen van hun werknemers. Zij zullen van dan af Flex Abonnementen aan hun werknemers kunnen aanbieden: de klant kan kiezen voor een abonnement dat toelaat ofwel 80 of 120 dagen naar keuze binnen een periode van 12 maanden van en naar het werk te reizen, of 6 of 10 dagen naar keuze per maand. Het abonnement is combineerbaar met een abonnement voor De Lijn, de MIVB en de TEC, alsook met een abonnement voor een NMBS-parking (aan reizigerstarief).

De reiziger ​ kiest zelf de reisdagen tijdens de looptijd van zijn of haar abonnement, en dat tussen twee steeds dezelfde vooraf bepaalde stations. Bij aanvang van elke reisdag en voor het instappen in de trein, activeert men deze in de app. Vervolgens wordt dit door de treinbegeleider gescand via een QR-code.

Het Flex Abonnement biedt volgens de NMBS de reizigers een flexibele abonnementsformule die aangepast is aan hun nieuwe woon-werkgewoontes; een uitsluitend digitaal product, intuïtief en gemakkelijk in gebruik.

Voorafgaand startte de NMBS in 2021 een pilootproject met 20 ondernemingen en instellingen uit de private en publieke sector. Het Flex Abonnement werd via de werkgever voorgesteld aan de medewerkers. De succesvolle pilootfase bezorgde belangrijke input over de gewijzigde woon-werkgewoontes van pendelaars. Volgens minister Gilkinet toonde dit proefproject aan dat de vraag naar een dergelijk abonnement groot is.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.