Stikstofcrisis zet in Nederland aanleg van nieuwe wegen en spoorwegen on hold

Foto: ProRail

“We kunnen op korte termijn geen nieuwe plannen voor de aanleg van infrastructuur uitvoeren’’. Dat liet Mark Harbers, de Nederlandse minister van Infrastructuur en Waterstaat, op 17 maart (2023) weten in een brief aan de Tweede Kamer. Het bedrag van 7,5 miljard euro dat daarvoor werd afgesproken in het regeerakkoord, kan daarom niet worden besteed zoals voorzien. Als voornaamste reden geldt de stikstofcrisis, maar ook personeelstekorten en stijgende prijzen worden als oorzaken genoemd. Lopende en concreet geplande projecten worden wel uitgevoerd.

De helft van die 7,5 miljard euro was voorzien voor het aanleggen van nieuwe spoorlijnen, het optimaliseren van bestaande verbindingen en voor het stroomlijnen van ander spoorgebonden openbaar vervoer. Zo kan de door minister Mark Harbers aangekondigde maatregel gevolgen hebben voor bv. de tramlijn naar Veldhoven, die een betere bereikbaarheid van de Brainport-regio beoogt. Ook een nieuwe ondergrondse tramlijn tussen Utrecht Centraal en Nieuwegein staat op de helling . Een nieuwe brug over de Maas in Rotterdam en het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol geraken alzo voorlopig niet verder dan de tekentafel.

Het halt toeroepen stop zetten aan nieuwe infrastructuur is het gevolg van het feit dat de Nederlandse Raad van State in november van vorig jaar (2022) een stikstofvrijstelling voor de bouw van tafel veegde. Een tekort aan stikstofdeskundigen voor de berekeningen die nodig zijn om een project goedgekeurd te krijgen, kan daarbij eveneens voor flinke vertragingen zorgen

Het geld dat voor die nieuwe infrastructuur was gereserveerd zal worden besteed aan het inlopen van achterstallig onderhoud van bestaande infrastructuur. Veel waterwegen, snelwegen, sluizen en delen van het spoornetwerk zijn verouderd en kunnen de scherpe toename van het verkeer van de afgelopen decennia niet aan. Zeker 20 bruggen zullen scherper in het oog worden gehouden.

Het onderhoud van de Nederlandse verkeersinfrastructuur werd namelijk uitgesteld door geldgebrek en verschillende ministers luidden in het verleden daarover de noodklok.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.