Met MagRail Booster bouwt Nevomo conventionele spoorwagons om tot magneettreinen

Illustratie: Nevomo

GATX Rail Europe en Nevomo gaan een samenwerken om MagRail Booster verder te ontwikkelen zodat conventionele spoorwagons snel kunnen worden omgebouwd tot zelfstandig rijdende magneettreinen. Nevomo is een deep-tech bedrijf dat een systeem heeft ontwikkeld waarbij traditionele spoorlijnen kunnen worden uitgerust voor treinen die worden aangedreven met magnetische levitatie. GATX Rail Europe is een verhuurder van spoorwagons die zijn bestaande spoorwagons wil uitrusten met componenten die voorzien zijn voor nieuw te bouwen MagRail-treinen. Waar de ombouwkit MagRail Booster in principe ook kan worden gebruikt voor het retrofitten van bestaand reizigersmaterieel, wordt toch in de eerste plaats gedacht aan toepassingen in het vrachtvervoer.

Vandaag kwamen de eerste omgebouwde spoorwagons, waarop containers kunnen worden geplaatst, aangekomen op de testlokatie in Nowa-Sarzyna (Polen) zodat weldra met de testritten kan worden gestart.

De eerste aangepaste spoorwagons zijn aangekomen op de testlokatie in Nowa-Sarzyna (Polen) De testen starten heel binnenkort. Foto: Nevomo

De MagRail-technologie werd ontwikkeld om bestaande spoordiensten te verbeteren en verkeersautomatisering en elektrificatie van de infrastructuur -zonder- bovenleiding- mogelijk te maken. Waar de eigenlijke magneettreinen nog moeten worden gebouwd, laat MagRail Booster toe om bestaande spoorwagons snel aan te passen aan de nieuwe technologie. En niettegenstaande MagRail zowel kan worden toegepast in het reizigersvervoer als in het vrachtvervoer richt men zich met de MagRail Booster toch wel in de eerste plaats tot het goederenvervoer, waar men heel wat toepassingen ziet.

Een belangrijk kenmerk van dit systeem is dat afzonderlijke Booster-wagons zelfstandig kunnen rijden zonder aan een locomotief te zijn gekoppeld. Omdat elke goederenwagon met MagRail Booster over een eigen aandrijving beschikt, zijn er bijvoorbeeld bij het triëren van treinen geen rangeerheuvels meer nodig. Op geprogrammeerde basis zoekt elke treinwagon zijn weg naar het gewenste spoor. Omdat de aangepaste treinwagons magnetisch worden afgeremd zijn ook geen botsingen tussen wagons mogelijk -wat al eens het geval is wanneer spoorwagons worden getrieerd met een trieerheuvel- en wordt het gemakkelijker om wagons met breekbare goederen te triëren.

Spoorwagens met breekbare goederen kunnen wegens de breekbaarheid van die goederen, niet worden getrieerd bij middel van de rangeerheuvel. Tot dusver moeten spoorwagons met breekbare goederen naar hun juiste spoor worden gebracht bij middel van een rangeerlocomotief maar met MagRailBooster is die rangeerlocomotief niet meer nodig. Ook op kleinere spooremplacementen wordt op die manier de rangeerlocomotief overbodig.

Met MagRail Booster omgebouwde spoorwagons kunnen ook worden ingezet in goederentreinen die worden getrokken door een locomotief. Omdat ze de tractie van de goederenlocomotief ondersteunen, laat MagRail Booster toe dat de laadlimieten van goederentreinen wordt verhoogd, bv. op spoorlijnen met hellingen.

Nadat een goederentrein is moeten uitwijken om een snellere trein door te laten, zorgt MagRail Booster ervoor dat goederentreinen na stilstand opnieuw en sneller optrekken.

Enkele mogelijke toepassingen van zijn het verhogen van de laadlimieten op hellingen, of snellere heracceleratie van goederentreinen na te zijn gepasseerd door snellere passagierstreinen.

Samengevat moet MagRail Booster zorgen voor een hogere flexibiliteit, een grotere capaciteit en een verbeterde dynamiek. MagRail Booster wordt de ontbrekende schakel tussen de bestaande spoorweginfrastructuur en gloednieuwe digitale spoorwegsystemen genoemd. Nieuwe digitale spoorwegsystemen die de uitdagingen op het gebied van goederenvervoer en logistiek moeten oplossen, heet het.

Een container geplaatst op een opgewaardeerde spoorwagon zoekt zelfstandig zijn weg in een goederenemplacement (illustratie: Nevomo)

Waar MagRail Booster is gebouwd voor lage snelheden in goederenstations en als ondersteuning van goederentreinen in volle baan zijn de eigenlijke MagRail-treinen bedoeld voor hoge snelheden in volle baan, tot 550 km per uur op bestaande infrastructuur, zowel voor reizigerstreinen als goederentreinen. Traditionele treinenen en magnetisch zwevende treinen kunnen daarbij gebruik maken van hetzelfde spoor zodat een geleidelijke aanpassing van de bestaande infrastructuur mogelijk is.

Een MagRail-goederenwagon broederlijk naast een spoorwagon die werd opgewaardeerd met MagRail Booster (illustratie: Nevomo)

Het MagRail-systeem is een zuinig systeem omdat de lineaire motor die zich tussen de sporen bevindt; enkel in werking komt wanneer een trein voorbijrijdt.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.