De relaties tussen de Franse regio’s, die verantwoordelijk zijn voor het aanbod aan regionale en lokale treinen, de zogenaamde TER’s, en de nationale spoorwegmaatschappij SNCF zijn reeds decennia vertroebeld, al lijken de kostprijsdiscussies met ‘SNCF Mobilités’ grotendeels beslecht nu de regio’s voor hun TER-aanbod zelf hun exploitant kunnen kiezen. Zo worden vanaf half juni volgend jaar (2025) de regionale treinen tussen Marseille en Nice (Région Sud) verzekerd door particuliere spoorwegmaatschappij Transdev. Voor andere vernieuwde contracten wordt zowel bij de regio Sud als elders na een openbare aanbesteding verder in zee gegaan met ‘SNCF Mobilités’. Maar om de treinen op de sporen te krijgen kunnen de regio’s niet omheen netwerkbeheerder ‘SNCF Réseau’ die volgens de regio’s buitennissige tarieven aanrekent.
De liberalisering van de treinverbinding Marseille – Nice legt de betrokken treinreizigers geen windeieren: zij zien hun treinaanbod quasi verdubbelen, van 7 dagelijkse reizen heen en terug naar 15 reizen heen en terug, van een trein om de twee uren naar een trein om het uur. Daarbij worden ook gloednieuwe treinstellen ingezet die op 12/02/2024 aan pers en publiek werden voorgesteld. Dat de overige spoorlijnen van de Région Sud vooralsnog met enigszins lange tanden verder aan SNCF Mobilités worden toevertrouwd, heeft veeleer te maken met de complexiteit van het liberaliseringsverhaal waarop de regio jarenlang de tanden stuk beet. De regio ligt namelijk reeds sinds 2016 formeel in conflict met SNCF Mobilités. Toen besliste de regio eenzijdig om de door SNCF voorgelegde facturen niet langer zomaar te slikken:
“In 2016 stelden we (…) vast dat de kwaliteit van de TER-diensten zeer slecht was, terwijl de SNCF de regio hoge, ondoorzichtige facturen voorlegde. We hebben toen geweigerd om de rekening te betalen die SNCF Mobilités indiende voor de exploitatie van de TER in onze regio, en we hebben zelf de dienstverplichtingen van SNCF vastgesteld” schrijft de regio daarover in haar website (1).
Nadat in oktober 2019 de administratieve rechtbank van Marseille de regio in het gelijk stelde en het contract ‘2007-2016’ met de SNCF vernietigde, bevestigde het Administratief Hof van Beroep van Marseille op 21/02/2022 deze beslissing. Volgens de regio bevestigde de rechtbank daarmee de legitimiteit van de eis naar meer transparantie.
De relatie van zowel de Région Sud als de overige regio’s met infrastructuurbeheerder SNCF Réseau blijft echter op scherp staan. De regio’s zijn misnoegd over de kostprijs van de rijpaden tussen 2024 en 2026. Deze zouden met 23 % stijgen zonder dat er voldoende transparantie is die deze verhoging kan motiveren. Daarover gedagvaard bij de ‘Conseil d’Etat’ besliste deze instelling op 05/03/2024 om deze tariefverhoging op te schorten wegens een te gebrekkige motivering en informatie. Door een gebrek aan informatie waren de regio’s niet in staat om een gefundeerd advies over deze tariefverhogingen te geven.
De tariefverhoging zelf werd echter niet in vraag gesteld. De infrastructuurbeheerder kreeg daarop 7 maanden te tijd om een nieuwe procedure voor een verhoging van de tarieven op te starten.
De beslissing liet toe om verder te werken zonder in financiële problemen terecht te komen. Eerder liet de infrastructuurbeheerder weten de prijsverhoging te handhaven maar deze enkel beter te motiveren. Nadat de regio’s op 07/06/2024 hun advies kenbaar maakten zou de Raad van Bestuur van SNCF Réseau eerstdaags een nieuwe beslissing moeten bekrachtigen.
(1) 21/01/2022: Contentieux entre la SNCF et la régon: la Cour Administratieve d’Appel tranche en faveur de la Région Sud.
Laat een reactie achter