“Inland Container Yard” concept moet modal shift containers versnellen

Foto: Markus Distelrath via Pixabay.com

(PERSBERICHT) – Multimodaal.Vlaanderen(*) lanceert een nieuwe community die expediteurs, verladers en rederijen samenbrengt rond het Inland Container Yard (ICY) concept om de modal shift van containers te versnellen. Ambitie is om in het eerste jaar 50.000 vrachtwagenritten over te hevelen naar spoor en binnenvaart.

Inland Container Yard-concept

Bij het “ICY-concept” staan rederijen zelf in voor het vervoer via barge of spoor van de containers vanaf of tot aan de dichtstbijzijnde containerterminal in het hinterland, waar zij depot houden van lege containers. Op die manier worden lege containers niet meer opgepikt of teruggebracht naar de haven, wat op zich een halvering van het aantal vrachtwagenritten inhoudt. De volle containers worden bij ICY intermodaal vervoerd, waardoor enkel nog het traject tussen hinterland terminal en laad- of losplaats via de weg dient te gebeuren. De mobiliteits- en klimaatwinst van dit concept telt dubbel door.

Win-win voor alle partijen

Het ICY-concept levert voordeel op voor alle betrokken partijen. De rol van de expediteur blijft ongewijzigd: hij boekt de zeevracht, inclusief het transport tussen terminal en haven, regelt het voor- of natransport per truck tussen terminal en laad-of losplaats, zorgt voor de benodigde documenten, (douane)formaliteiten en andere value added services.

Bovendien verankeren expediteurs met ICY hun rol als architect van duurzame, competitieve transportoplossingen t.a.v. hun klant. Rederijen krijgen zicht op hinterland bewegingen van hun equipment, waardoor ze hun pool van containers efficiënter kunnen beheren.

Verladers krijgen een duurzame intermodale oplossing aangeboden aan competitieve tarieven. Precies dat laatste, competitieve tarieven, blijkt vaak moeilijk bij de klassieke werkwijze waar de container vertrekt en aankomt in de have

Tenslotte biedt ICY het grote voordeel dat de “free time”, de tijd waarover de klant beschikt om de container terug binnen te leveren bij de rederij, pas begint te lopen vanaf de hinterland terminal, en niet vanaf de haven van Antwerpen.

Aanpak In de nieuwe Community van expediteurs en verladers zal het Multimodaal adviespunt relevante containerflows identificeren en er de ICY business case van uitwerken, waardoor containers die normaal per vrachtwagen leeg opgepikt of vol binnengebracht worden in de Antwerpse haven geshift worden naar water of spoor. 50.000 vrachtwagenritten worden hierdoor jaarlijks uitgespaard. Olivier Schoenmaeckers, directeur van Forward Belgium, gelooft in het potentieel van de ICY Community: “Dit initiatief van VIL speelt in op twee grote uitdagingen waar de sector mee kampt: mobiliteit en klimaat. Om die reden zullen wij onze leden aanmoedigen om deel te nemen aan de Community”.

De Community start in oktober voor een eerste periode van zes maanden.

(*) Multimodaal.Vlaanderen maakt deel uit van VIL (Vlaams Instituut voor de Logistiek) en is een onafhankelijk adviespunt dat sinds 2017 verladers en logistieke dienstverleners begeleidt en verbindt bij het zoeken naar alternatieve, duurzamere transportoplossingen. Het doel? Samen met de bedrijfswereld de omslag inzetten naar slimme, efficiënte en duurzame transportkeuzes.

Speerpuntcluster VIL is het innovatieplatform voor de logistiek in Vlaanderen. Als ledenorganisatie brengt VIL bedrijven en organisaties uit diverse sectoren samen, zowel verladers als logistieke dienstverleners en kennis- en overheidsinstellingen. De missie van VIL is om bedrijven te helpen bij het realiseren van innovatieve logistieke projecten om zo hun competitiviteit te verhogen.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*