Een nieuw leven voor ‘versleten’ Volvo-busbatterijen

Foto: Volvo Buses

Naarmate er meer nieuwe elektrische bussen in dienst worden genomen, is er ook een behoefte aan meer busbatterijen. De levensduur van busbatterijen is echter beperkt waardoor ze geregeld moten worden vervangen. Een samenwerkingsakkoord tussen Volvo Buses en Stena Recycling (dochterbedrijf van ‘Batteryloop’) moet de afgedankte busbatterijen een nieuw leven bezorgen en alzo de commerciële levensduur van deze baterijen aanzienlijk verlengen. Nadat de accu’s uit de bussen van Volvo zijn verwijderd, kunnen ze nog steeds een aantal jaren dienen voor energieopslag in gebouwen en oplaadstations. Dit moet een aanzienlijke besparing op grondstoffen opleveren.

“Volvo Bussen is een van de pioniers op het gebied van elektromobiliteit die zorgt voor schoon, stil en efficiënt openbaar vervoer. We hebben een duidelijke duurzaamheidsstrategie in elke fase van onze waardeketen en we zetten nu weer een stap vooruit door het geplande, consistente hergebruik van busbatterijen. Met onze activiteiten op het gebied van elektromobiliteit creëren wij dus een nieuwe circulaire bedrijfscyclus en deze samenwerking is echt een grote stap in de goede richting,” zegt Håkan Agnevall, President van Volvo Buses

Busaccu’s worden jarenlang gebruikt in het reguliere verkeer voordat ze moeten worden vervangen. Als er echter nieuwe accu’s op het voertuig worden gemonteerd, hebben de oude nog een aanzienlijke capaciteit te bieden. Deze capaciteit is te beperkt om een bus efficiënt te laten rijden, maar is meer dan voldoende voor statisch gebruik voor energieopslag. Door het herplaatsen van de accu’s kunnen de natuurlijke hulpbronnen worden gespaard, aangezien het niet nodig is om nieuwe accu’s te gebruiken voor energieopslag.

“Wij zijn verheugd en trots dat de Batteryloop de mogelijkheid biedt om de gebruikte accu’s over te nemen en deze oplossing samen met Volvo Buses kan ontwikkelen. Naast hergebruik garanderen wij op grond van de overeenkomst ook een veilige en milieuvriendelijke recycling wanneer de accu’s aan het einde van hun tweede leven als energieopslagplaats komen. Wij bieden dus een duurzame circulaire oplossing voor de accu’s van Volvo Buses. Bovendien kunnen wij door deze samenwerking een kostenpost omzetten in een inkomstenbron voor de klant”, zegt Rasmus Bergström, President van Batteryloop.

De nieuwe, onlangs ondertekende overeenkomst is wereldwijd van toepassing en heeft betrekking op alle accu’s waarvoor Volvo Buses wereldwijd instaat voor de vervanging. Tot nu toe zijn de meeste van deze bussen in Europa te vinden, maar het aantal geëlektrificeerde bussen zal naar verwachting ook in andere delen van de wereld toenemen.

“We zien een gestaag toenemende vraag naar elektrische bussen vanuit steden over de hele wereld, en sinds we vroeg op de markt voor elektrische bussen zijn gekomen, zullen de aantallen gebruikte accu’s toenemen”, legt Håkan Agnevall uit.

De vraag naar lokale energie-opslagunits zal naar verwachting in de toekomst toenemen. Niet in de laatste plaats biedt een energieopslagsysteem nieuwe mogelijkheden voor de opslag van duurzame energie, die gebruikt kan worden om pieken in de vraag naar elektriciteit op te vangen. Eventuele overschotten kunnen worden verkocht en rechtstreeks aan het net worden geleverd.

“Een energieopslag-unit is als een grote energiebank die de gebruiker veel flexibiliteit biedt en kan helpen bij het genereren van inkomsten. We zien dat er een snelgroeiende markt is in verschillende soorten woningen, en ook voor oplaadstations voor elektrische voertuigen, zowel in de industrie als in de maatschappij. Onze samenwerking met Volvo Buses zal een waardevolle bijdrage leveren aan de ontwikkeling van de op te bouwen infrastructuur”, aldus Rasmus Bergström.

Batteryloop en Volvo Buses zijn al eerder betrokken geweest bij een gezamenlijk project met Stena Fastigheter, waarbij busaccu’s worden gebruikt als energieopslag voor de elektriciteitsvoorziening van de woonwijk Fyrklövern in Göteborg. De elektriciteit die in deze units wordt opgeslagen, is afkomstig van zonnepanelen die op de daken van de appartementengebouwen zijn aangebracht.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*