Herlancering Franse nachttreinen schot in de roos

Tot in 2016 exploiteerde de Franse nationale spoorwegmaatschappij SNCF in opdracht van de overheid nog 8 nachttreinverbindingen maar daarna bleven er nog 2 nachttreinverbindingen over: tussen Parijs en Briançon en tussen Parijs en Rodez. Het doek over de nachttreinverbinding tussen Parijs en Nice viel in oktober 2017 maar tijden kunnen veranderen want de nachttrein tussen Parijs en Nice werd opnieuw opgestart op 16 april 2021. Met succes want de gemiddelde bezettingsgraad bedraagt 70%: twee maal zoveel als toen de dienst eind 2017 werd opgeschort. Na Parijs – Toulouse is het de drukste Franse nachttreinverbinding.

Waar in 2019 in totaal 350.000 reizigers gebruik maakten van de Franse nachttreinen, was dat aantal in 2020 verdubbeld. Ook de voorbije zomer was met 10% meer reizigers dan de zomer van 2022, een succesverhaal. Voorbije julimaand maakten 100.000 klanten gebruik van de Franse nachttreinen en in de voorbije augustusmaand zou dat aantal zelfs overtroffen zijn. Het promotietarief van 19 euro voor een ligrijtuig (de zogenaamde ‘couchettes’ met 6 reizigers in een nachtafdeling) was daar niet vreemd aan. Maar los van dit promotietarief bedraagt de prijs voor een dergelijke ligplaats nog altijd maar 29 euro. Waar in 2019 een gemiddelde bezettingsgraad van 40% werd opgetekend, was dat in 2022 opgelopen tot meer dan 70%. Amandine Thomas-Commin, directeur van de SNCF-Intercités noemde dat in een interview met Actu France ‘enorm’.

Het aanbod is sinds de herlancering van de nachttrein in 2021 gevoelig uitgebreid en in december 2023 wordt daar de herlancering van Parijs – Aurrilac aan toegevoegd. De geleidelijke herlancering van nachttreinen is het gevolg van het vorderen van het renovatieprogramma van de oude rijtuigen.

Om deze herlancering mogelijk te maken werd in 2020 een bedrag van 100 miljoen euro gereserveerd voor de aankoop van 300 nieuwe nachtrijtuigen terwijl ondertussen ook 130 vroegere Corail-nachtrijtuigen werden gerenoveerd: de rijtuigen werden geluiddicht gemaakt, oude tapijten en gordijnen werden weggenomen en alle bedden zijn opnieuw ingericht. Tenslotte konden ook wifi en stopcontacten niet ontbreken. In een verder verleden had de SNCF namelijk flink wat van die nachtrijtuigen in gebruik.

Maar er blijken ook niet-gerenoveerde nachtrijtuigen in gebruik genomen wat dan bij reizigers bv. klachten oplevert over de staat van de toiletten: dit zijn nog dezelfde toiletten als 50 jaar geleden en vaak zijn deze defect, luidt het.

Over die bestelde rijtuigen kon de directeur Intercités in het interview met Actu France echter slechts wat algemeenheden kwijt: “Klanten willen graag een gezellige ruimte, een bar. Ze willen meer catering, douches en zelfs slaapwagons. Er ontstaat een hele nieuwe vraag waaraan we nog niet volledig kunnen voldoen met gerenoveerd materieel en die we zullen moet” waaruit kan worden opgemaakt dat deze nieuwe rijtuigen op dit moment eigenlijk nog niet zijn besteld.

Ook wijst de directeur Intercités er op dat in vergelijking met andere treinen erg duur zijn om te exploiteren: “De routes zijn erg lang en je hebt meerdere machinisten nodig. Voor het rangeren moet je de treinstellen met de locomotieven verbinden en je hebt grondpersoneel nodig. In vergelijking met een dagtrein is er ook meer personeel nodig”.

Voor de ontwikkeling van de 10 door de Franse overheid reeds beoogde nachttreinverbindingen, is er minimaal een bedrag van 1,5 miljard euro nodig. Of er daarna nog meer verbindingen komen is een kwestie van nog de nemen politieke en financiële beslissingen.

Ondertussen gaat het niet zo goed met de coöperatieve spoorwegmaatschaapij Railcoop, die de treinverbinding Lyon – Bordeaux nieuw leven wilde inblazen. Het bedrijf lijkt in financiële ademnood, onder meer wegens gebrek aan inkomsten. De regionale goederenverbinding is ondertussen alweer stopgezet terwijl door financieringsproblemen voor de treinstellen ook de reizigersdienst maar niet van de grond komt.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.