Duisport -de grootste binnenhaven van Duitsland- en Nevomo -de ontwikkelaar van MagRail-, willen nagaan of met de installatie van MagRail de efficiëntie en de capaciteit in de haven van Duisburg kan worden verhoogd. Daartoe ondertekenden beide bedrijven vandaag een ‘Memorandum of Understanding’. MagRail is een nieuw systeem waarbij magneettreinen kunnen worden ingezet op bestaande spoorinstallaties, ook al zijn deze niet geëlektrificeerd.
MagRail is ontworpen om eenvoudig, snel en kosteneffectief de capaciteit van bestaande spoorlijnen te verbeteren en uit te breiden (lees ook: “Hyperloops minder verre toekomst dan soms gedacht, maar uitdagingen zijn enorm”). Door bestaande infrastructuur up te graden is Magrail integreerbaar in bestaande spooractiviteiten en om de efficiëntie van het spoorvervoersysteem te verbeteren.. “Hierdoor kunnen spoorwegen een betere treindynamiek, hogere laadlimieten, meer flexibiliteit bereiken en automatische treinoperaties mogelijk maken zonder dat nieuwe lijnen hoeven te worden aangelegd” luidt het in het persbericht van Nevomo.
En verder: “Deze wereldwijd unieke oplossing maakt het mogelijk voor zowel magnetische voertuigen als conventionele treinen om op dezelfde lijnen te rijden zonder wijzigingen aan te brengen in het bestaande rollend materieel. MagRail maakt volledig geautomatiseerd rijden, verhoogde frequentie, bovenleidingvrije en menselijke foutloze bediening mogelijk, met dienstregelingen die zijn aangepast aan veranderende transportbehoeften”.
Zonder langdurige en kostbare lijnupgrades uit te moeten voeren levert een lineaire motor, een van de kernsubsystemen van MagRail, betere prestaties af op bestaande infrastructuur . Bovendien stelt MagRail spoorwegvoertuigen in staat om op elektrisch te rijden op momenteel niet-geëlektrificeerde secties, zoals in terminals en op havens.
Volgens Alexander Garbar, hoofd bedrijfsontwikkeling en strategie bij Duisport pas de MagRail-technologie perfect bij het bereiken van de strategische doelen en het maximaliseren van de efficiëntie bij Duisport. “Het vergroten van de capaciteit en flexibiliteit van het bestaande netwerk door volledige interoperabiliteit met bestaande activiteiten te behouden, is cruciaal voor ons bedrijf” vult hij aan.
Momenteel bestaan er nog geen bedrijfsvaardige toepassingen van de MagRail. Maar het gaat snel: waar in 2019 de eerste demoversie op schaal 1:5 werd gepresenteerd wordt momenteel de laatste hand gelegd om op een circuit in het Poose Nowa Saryna, de bestaande spoorinfrastructuur geschikt te maken voor tests op schaal 1:1. Naar verluidt wordt dit het de langste full-scale testbaan voor passieve magnetische levitatie in Europa.
Nevomo weet met zijn MagRaill de interesse te wekken van gevestigde spoorbedrijven. Zo werd een overeenkomst ondertekend met de Italiaanse spoorinfrastructuurbeheerder RFI (Rete Ferroviaria Italiana). Ook Deutsche Bahn blijkt geïnteresseerd.
Laat een reactie achter