Europese bezwaren tegen verder uitbreiding van metro van Charleroi

Foto: mh2o via Wikipedia

(UPDATE 15/08/2021)“Carolos nemen niet genoeg de metro, Europa aarzelt bij uitbetaling van 60 miljoen voor nieuwe lijn” titelde RTBf gisteren (28/05/2021) op haar nieuwssite. Volgens hun informatie heeft Europa bezwaren geuit en heeft ze vragen gesteld over de wijsheid om 60 miljoen euro te investeren in een onderbenutte metro. “Het dossier is niet verloren, maar de Waalse autoriteiten zullen hun inspanningen moeten verdubbelen om te overtuigen”, heet het bij de openbare omroep.

Volgens de cijfers die de RTBf onder ogen kreeg, is het huidig gebruik van de metro van Charleroi meer dan ondermaats.

Tijdens de ochtend- en avondpiek worden op de centrale lus onder het centrum van Charleroi in beide richtingen samen minder dan 1000 reizigers per uur geregistreerd. Zelfs voor een (bovengrondse) tram is dit een te laag aantal om de investering te verantwoorden. Daar zouden minstens 6.000 reizigers per uur per richting voor nodig zijn, dus 12x meer dan nu het geval is met de bestaande (pre-)metro. Wanneer men de infrastructuur beschouwt als een echte metro, dan zijn de huidige gebruikscijfers zelfs 25 keer te laag.

Kaart: Maximilian Dörrbecker via Wikipedia

En dan spreken we over het centrale gedeelte onder de binnenstad want waar de metrolijnen verder uitdeinen naar de rand, zijn die gebruifscijfers nog veel catastrofaler: “Op de lijnen die van Charleroi naar Anderlues, Gosselies en Soleimont lopen, ligt het aantal reizigers nog lager. Elf stations hebben op weekdagen minder dan 90 passagiers per dag in beide richtingen. Acht stations hebben tussen de 100 en 249 passagiers”, blijkt verder uit de cijfers.

RTBf stelt zich de vraag of dit niet voldoende argumenten zijn om vraagtekens te plaatsen bij de 60 miljoen euro die men aan Europa heeft gevraagd voor de realisatie van nog een nieuwe lijn naar Châtelet. “Is het nodig miljoenen te investeren in een tram of een metro die zo weinig mensen vervoert?” luit het bij de franstalige openbare omroep. Nog verder geld stoppen in een verdere uitbreiding van een (pre-)metro die nauwelijks weet te bekoren, lijkt dan ook niet direct een daad van goed bestuur. Daarenboven zijn er 35 jaar geleden metrostations gebouwd, zoals station “Pensée” in Montignies-sur-Sambre, die na al die tijd nog nooit in gebruik zijn genomen.

Enkele van die ‘spookstations’ liggen op de gewenste uitbreiding naar Châtelet, waar men op het eindpunt een mega-ziekenhuis aan het bouwen is en waarvan de opening is voorzien voor in 2024. In die zin zijn reeds al wat infrastructuurkosten gemaakt en is het een relatieve meer kost om die stations verder aan te passen: “Zij moeten dus worden bijgewerkt, maar de investering is minder belangrijk dan van nul beginnen”. Het is trouwens met dat toekomstig mega-ziekenhuis waarmee de lokale en bovenlokale politici Europa over de brug willen trekken om mee te investeren in de verdere metro-uitbreiding.

Het nieuwe ziekenhuis in aanbouw (situatie december 2020)
Foto: website www.ghdc-demain.be

Volgens de stad Charleroi en het kabinet van de Waalse minister van Mobiliteit, Philippe Henry zal dit nieuwe ziekenhuis ongetwijfeld een invloed zal hebben op de cijfers voor het gebruik van de lichte metro. “Werknemers, patiënten en bezoekers zullen met duizenden per dag naar de site komen”, is het argument. Anderzijds hoopt men ook dat de nieuwe metrolijn een aantrekkingspool wordt voor nieuwe woonuitbreidingsgebieden. Op dit moment is de bevolkingsdichtheid in de omgeving van het nieuwe ziekenhuis dan ook zeer laag te noemen.

Stéphane Thierry, marketing directeur van de TEC, wijst er verder op dat er in de omgeving van het ziekenhuis ook nog een winkelcomplex en een winkelcentrum zijn gepland zodat ook daarvoor potentieel wordt verwacht. Volgens Stéphane Thierry moet men ook durven vooruit kijken want het gaat om een investering en infrastructuur die zeker 50 jaar dienstig moet zijn.

Verwacht wordt dat vanuit een nieuwe woonwijk aan de andere kant van de stad, de ‘Cité des Métiers’, duizenden studenten en scholieren naar het centrum zal moeten brengen en dat dit ook het gebruik van de bestaande metrolijnen ten goede zal komen.

“In feite moeten we in dit dossier de metro van morgen zien en nu al de huidige toename van het aantal reizigers waarderen. En dan heeft de stad Charleroi ook nog een denkoefening gelanceerd om haar mobiliteit te herzien en de Carolos in de richting van het openbaar vervoer te duwen” klinkt het bij de marketingdirecteur van de TEC.

Vraag is al die argumenten Europa zullen weten te overtuigen. Europa heeft tot eind juni de tijd om het Belgische herstelplan goed te keuren en om al dan niet de geldkraan voor miljoenen open te zetten.

Bron (inclusief interessante videoreportage):

UPDATE 15/08/2021

Ondanks de twijfels en de geuite bezwaren meldde Telesambre op 24 juni (2021) dat Europe heeft toegezegd de verdere uitbouw van de (pré-)metro van Charleroi met 60 miljoen euro te ondersteunen, dit als onderdeel van 320 miljoen die Europa heeft toegekend aan herstelprojecten voor de stad Charleroi. Europa heeft uiteindelijk toch toegezegd omdat een deel van de infrastructuur reeds bestaat en ondanks de nodige renovatie van de reeds gerealiseerde infrastructuur. De toegezegde steun is wel voorwaardelijk want de gesubsidieerde projecten moeten in 2026 zijn afgerond.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.