Duitsland: Reizigerstreinen moeten opzij om voorrang te geven aan goederentreinen

Foto: Erich Westendarp via Pixabay

Om zijn verminderde gastoevoer vanuit Rusland te compenseren, hoopte Duitsland op aanvoer van steenkool, olie en gas via de Rijn. Maar deze plannen worden al enige tijd gedwarsboomd door langdurige extreem lage waterstanden. Daardoor dient het vervoer langs o.m. de Rijn sterk beperkt, en op bepaalde plaatsen zelfs opgeschort, te worden. Gisteren (woensdag 24/08/2022) besliste de Duitse federale regering daarom dat goederentransporten per spoor gedurende de komende zes maanden absolute voorrang krijgen op reizigerstreinen, dit tot ongenoegen van reizigers die zo al kampen met veel vertragingen en die vrezen dat deze vertragingen nog zullen toenemen.

De maatregel is bedoeld om de bevoorrading van elektriciteitscentrales en regio’s met schaarse benzine- en dieselvoorraden veilig te stellen. “Om een onmiddellijke bedreiging of onderbreking van de energievoorziening in Duitsland te voorkomen, is derhalve ook een afwijkende logistieke planning van de transporten van energiedragers noodzakelijk geworden” motiveerden de bevoegde ministers Volker Wissing (verkeer) en Robert Habeck (energie) deze beslissing.

De verordening is toegespitst op alles wat elektriciteitscentrales en fabrieken draaiende houdt (kolen, gas, olie maar ook transformatoren) en gericht op specifieke spoorwegcorridors, zoals het drukke Rijndal, en grote delen van Oost-Duitsland. Alleen militaire transporten mogen nog voorrang krijgen op energietransporten, wat vooral cruciaal is voor wapenleveringen aan Oekraïne.

Omdat spoorwegreizigers problemen kunnen ondervinden van deze maatregel, vindt Minister van Verkeer Volker Wissing dat geen gemakkelijke beslissing: “In geval van twijfel betekent het dat in deze gevallen andere treinen moeten wachten”.

Gebrekkige stiptheid van langeafstandsverkeer

Met de stiptheid van de treinen, en zeker de lange afstandsreizigerstreinen, gaat het trouwens niet goed in Duitsland want de laatste maanden had bijna de helft van deze treinen een vertraging van minimum 6 minuten. Bij het regionale vervoer is de situatie iets beter. Daar is bijna 90 procent van de treinen is op tijd. Detlef Neuß, voorzitter van de Duitse reizigersvereniging Pro Bahn wees daarbij ook op de chaos die het goedkope 9-euro-kaartje heeft veroorzaakt. “Dit heeft de ernstige problemen van de spoorwegen in Duitsland voor iedereen zichtbaar gemaakt” luidt het nog. En verder: “We hebben de afgelopen drie decennia zitten slapen als het gaat om uitbreiding van het spoorwegnet en hebben zelfs de infrastructuur op criminele wijze ontmanteld”. Hij vreest dat meer vertragingen de mensen uit de treinen en terug in hun auto’s drijven.“En dat is precies wat we niet willen”.

Vreemd genoeg zijn er niet alleen bedenkingen vanuit reizigershoek. Ook vanuit de goederensector komt er kritiek. Zo staat ook Neele Wesseln, adjunct-directeur van de Netwerk van Europese spoorwegen sceptisch: “Goederentreinen kunnen nu immers al voorrang krijgen, maar tegen betaling van een sneltoeslag”.

Woordvoerder Peter Westenberger van de vereniging ‘Die Güterbahnen’, die bijna 100 particuliere goederenspoormaatchappijen telt, is evenzeer niet erg enthousiast: “Klinkt plausibel, maar het zou wel eens op een hoofdbreker kunnen uitdraaien”. Ook hij vindt dat er al genoeg chaos op het spoor is.

Een adder onder het gras van de regeringsbeslissing: blijkt dat er in heel Europa een tekort is aan goederenwagons. Noch Deutsche Bahn noch de particuliere spoorwegexploitanten blijken tot dusver aan alle vraag te kunnen hebben voldoen. Sommigen betwijfelen dan ook of de regeringsmaatregel veel zoden aan de dijk zal zetten.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.