Duitse spoorwegen presenteren stads- en voorstadstrein van de toekomst

Foto: Deutsche Bahn

Hoe wijzig ik met een eenvoudige druk op de knop de zetelopstelling van mijn treinstel ? Het antwoord daarop presenteerden de Duitse spoorwegen (DB) eind vorige maand bij middel van een instapklaar model op ware grootte, de IdeenzugCity. Meer ruimte voor fietsen en kinderwagens en meer digitale reizigersinformatie en indien gewenst 40% meer capaciteit. Een wereldprimeur.

Het filmpje hierboven oogt alvast spectaculair enj vooral de snel te wijzigen zetelopstelling springt daarbij in het oog. Daarmee kan vlot worden ingespeeld op de zich in de loop van de dag wijzigende passagiersstromen. Tijdens de spits, wanneer meer staanplaatsen worden aangeboden, komen bijkomende steunpalen te voorschijn.

Maar er is meer. Met deze innovaties die zijn bedoeld voor het Duitse stads- en voorstadsverkeer (de zogenaamde S-Bahnen) wil men bij middel van nieuwe types van beeldschermen en van digitale folies op ramen en deuren ook de reizigersinfsormatie gevoelig verbeteren. Een bestemmingsdisplay aan de voorzijde is bij aankomst aan het perron leesbaar is vanuit elke hoek, ongeacht waar men zich op het perron bevindt. Reizigers die in de trein willen werken, vinden naast een comfortabele klaptafel ook een geïntegreerd scherm dat bedoeld is als tweede scherm voor een laptop.

Wanneer er plaatsen voor fietsen en/of rolstoelen aanwezig zijn, wordt dat op een venster aangeduid met een groot logo dat bij middel van een display zichtbaar is vanop het perron. Eenmaal het treinstel op gang wort het betrokken venster opnieuw volledig transparent zodat de reizigers ongestoord naar buiten kunnen kijken.

DR. Jörg Sandvoß, CEO van DB Regio: “Innovaties zijn de sleutel tot meer passagiers en meer klimaatbescherming. Met de IdeenzugCity bieden we voor de verdere ontwikkeling van S-Bahn treinen inspiratie aan de gehele lokale transportsector. Als DB Regio alleen al vervoerden we tot het uitbreken van de pandemie in de grootste metropolen van Duitsland jaarlijks meer dan 1,3 miljard mensen . Het flexibele ruimteconcept met automatisch aanpasbare zit- en stalandschappen is uniek in de wereld. Met één druk op de knop kunnen we de capaciteit met wel 40 procent verhogen. Zo werkt de mobiliteitstransitie, zo winnen we nieuwe reizigers voor het milieuvriendelijke spoor.”

De IdeenzugCity is het tweede model op ware grootte dat DB Regio uit eigen middelen heeft gefinancierd en waarmee innovaties tastbaar worden gemaakt voor klanten en exploitanten in het streekvervoer. Inmiddels heeft DB de in 2018 gepresenteerde Regio-ideeëntrein uitgebreid met nieuw ingerichte toiletruimtes en een flexibel interieurconcept voor fietsvervoer.

De maquette weegt 13 ton en daarvan zijn er 12 exemplaren beschikbaar.

Eerste ideeën reeds in praktijk omgezet

Reizigers kunnen in de gerenoveerdere treinstellen reeds proeven van de innovaties van de eerdere IdeenzugRegio:

  • S-Bahn München: Alle S-Bahn treinen van de serie 423 werden voorzien van een lounge voor families en groepen.
  • S-Bahn Stuttgart: Vanaf eind 2020 komen er meer multifunctionele ruimtes zodat er meer rplaats beschikbaar wordt voor fietsen, rolstoelen en kinderwagens. Opdat reizigers gemakkelijker gemakkelijker hun weg zouden vinden, zullen de multifunctionele afdelingen voor rolstoelen, kinderwagens en fietsen, alsmede de 1e klas serviceruimte aan de buitenkant worden aangeduid en met verschillende en nieuwe kleuren en met overeenkomstige symbolen.
  • Südostbayernbahn: Vanaf 2022 zullen passagiers tussen München en Mühldorf am In kunnen reizen in een dubbeldeksrijtuig dat negen thema’s meekreeg van de IdeenzugRegio.
  • Digitale S-Bahn Hamburg: vanaf oktober 2021 krijgen vier voertuigen een digitale voertuigtechnologie voor sterk geautomatiseerde werking . Een van de treinen zal in het middenrijtuig worden uitgerust met een werkbalie, zithoekjes en gemeenschapsruimten en met een nieuw digitaal passagiersinformatiesysteem met bovendeursignalisatie bij de instapdeuren en plafonddisplays in de instapruimten evenals de zijraamdisplays van de IdeenzugRegio Er zal orden nagegaan hoe de reizigers op deze nieuwigheden zullen reageren.
Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.