Op dinsdagnamiddag 15 oktober ontspoorde in het Duitse Saarland omstreeks 17.30 uur een reizigerstrein nadat die in botsing kwam met een rotsblok van ongeveer 1 m diameter. Het ongeval vond plaats in het plaatsje Namborg, tussen Sankt Wendel en Türkismühle. Afhankelijk van de bron waren er ofwel 150 ofwel 200 reizigers aan boord. Zij kwamen er allemaal met de schrik van af. Enkel de treinbestuurder liep schaafwonden op. Maar het had veel erger gekund. Het ongeval dat mede het gevolg is van de klimaatverandering, doet denken aan enkele voorvallen die buiten Duitsland plaats vonden.
Het getroffen treinstel van particuliere vervoermaatschappij Vlexx verzorgde in opdracht van het Saarländischer Verkehrsverbund de regionale sneltrein RE 3 (Regional–Express) tussen Saarbrücken en Frankfurt am Main. Deze had in Sankt Wendel de stoptrein RB 73 (Regionalbahn) voorbij gestoken. De stoptrein was voorzien om in Namborg te stoppen om 17.37 uur.
Met uitzondering dat het treinverkeer tussen Sankt Wendel en Türkismühle enkele dagen onderbroken bleef, vielen de gevolgen nogal mee want een en ander veel erger gekund. De trein reed door een sterk bebost dal en niet op een helling.
Ten gevolge van de klimaatverandering, die mee wordt gekenmerkt door periodes van overvloedige regen, zijn heel wat rotswanden instabiel geworden met rotsverschuivingen als gevolg. Enkele van deze voorvallen worden nader beschreven in de reportage ‘Klimaatverandering baart beheerders van spoorinfrastructuur kopzorgen’ die in juni van vorig jaar (2023) verscheen in het ‘Magazine Duurzaam Mobiel’.
Meest sprekende voorbeeld daarbij was het ongeval dat zich in Frankrijk voordeed op 8 februari 2014. Volgens het officiële ongevalsrapport donderde er na een periode van hevige regen een rotsblok van 15 m³ en een gewicht van 36 ton met een snelheid van circa 70 km/uur 130 meter naar beneden en kegelde daarbij een treinstel van de Chemin de Fer de Provence van de sporen.
Het treinstel was op weg van Nice naar Digne-les-Bains en bomen verhinderden dat het treinstel enkele tientallen meter naar beneden donderde. Op de plaats waar de rotsblok op het treinstel inbeukte, vielen er 2 doden te betreuren. 9 andere personen raaken zwaar gewond. Het betrokken spoorbaanvak bleef 4 maanden gesloten.
In diezelfde winter waren er in diezelfde regio ernstige rotsverschuivingen die de rails meesleurden. Zo diende eind februari de spoorlijn Nice – Tende verschillende maanden buiten dienst te worden gesteld. Erger was het voorval dat op 17 januari van datzelfde jaar plaats vond tussen het Italiaanse Abdora en Cervi. Daar gleed 2000 m³ rots en steenpuin een berghelling af en nam daarbij de sporen mee. Kort daarop ontspoorde de locomotief en het eerste rijtuig van de IC 660 van Milaan naar Ventimiglia. Hier verhinderde een muurtje en enig struikgewas dat de trein in zee stortte. Hier waren 5 lichtgewonden: 2 treinbestuurders, een kaartjesknipper en 2 reizigers. De overige circa 200 reizigers kwamen er met de schrik van af.
We zijn ondertussen een decennium verder de reeks al dan niet ernstige voorvallen, is al niet meer te tellen. Zo teisterde op 1 oktober een waterbom van 500 l in 12 uren tijd het oostenlijke gedeelte van het Franse nationaal natuurpark Mercantour waarna het water zich kolkend een weg baande door onder meer de Roya-vallei. Tussen Breil-sur-Roya en Tende werd de spoorbedding op verschillende plaatsen zwaar beschadigd waardoor het treinverkeer gedurende 7 maanden onderbroken bleef.
Maar ook na het verschijnen van de reportage liet de klimaatverandering sporen na. Meest opmerkelijke voorbeeld was daarbij de immense rotsverschuiving die op 27 augustus 2023 en de daaropvolgende dagen plaats vond in de Maurienne-vallei, ter hoogte van Saint-André, tussen Saint-Jean de Maurienne en het grensstadje Modane. Daar maakte zich 10.000 m³ rots en steenpuin zich los van de berghelling en stortte naar beneden om terecht te komen op de spoorlijn Lyon – Turijn. 10.000 bijkomende m³ rots bleek daarna nog instabiel en uiterst voorzichtig diende die met springstof eveneens naar beneden te worden gehaald.
De autosnelweg A43 (Lyon – Turijn) kon relatief snel worden heropend maar minder goed vergaat het de ietwat hoger gelegen D 1006 en bovenal de internationale spoorlijn. Nadat de heropening van de spoorlijn eerst was voorzien in de herfst van dit jaar, zou volgens de laatste berichten, dd. eind juli 2024, de spoorlijn nog tot minstens februari 2025 gesloten blijven. Wanneer deze deadline kan worden gerespecteerd, zal de spoorlijn gedurende anderhalf jaar buiten gebruik zijn gebleven.
Laat een reactie achter