In april van dit jaar (2021) maakte het bedrijf ‘Ostend Vienne Orient-Experience bv’ (OVOE) haar plannen bekend om deze winter vanuit Nederland en België opnieuw wekelijks een nachttrein in te leggen naar Oostenrijkse skistations. Daarvoor werden rijpaden aangevraagd om van midden december tot begin maart één keer per week te rijden vanuit Brussel naar o.m. Salzburg, Bischofshofen, Kitzbühel, Zell am See en Innsbruck. De trein zou rijden via Antwerpen en Nederland en alzo ook de stations Breda en Eindhoven bedienen. Net zoals de nachttreinen die vroeger door bv. de NMBS werden ingericht, zou de trein bestaan uit ligrijtuigen (couchettes), slaaprijtuigen en een bar/bistro-rijtuig. OVOE liet nu weten deze plannen vooralsnog niet doorgaan. De plannen om in de zomer van 2022 van start te gaan met een wekelijkse nachttreinverbinding tussen België en Italië, blijven vooralsnog overeind.
Het project werd opgestart in 2019 en bij de bekendmaking van het project zat men volgens initiatiefnemers Kistof Blomme en Bart Warreyn goed op schema. Er was een akkoord om rijtuigen te huren, in de verschillende landen waren de rijpade aangevraagden en er waren gesprekken met de verschillende spoorwegmaatschappijen. Ook waren er contacten met touroperators en andere potentiële afnemers van de tickets voor de skitreinen.
Onzekerheden over evolutie COVID-epidemie
Dat de plannen voor deze wekelijkse skitreinen nu toch on hold worden gezet, is volgens de organisatoren te wijten aan de “alsnog blijvende (en moeilijk te verzekeren) onzekerheden van de evolutie van de COVID-pandemie“.
“Deze skitrein was slechts het eerste van een aantal projecten in d OVOE-pijplijn. We gaan sowiesi verder met onze andere projecten, zoals een wekelijkse nachttreinverbinding tussen België en Italië, zoals voorzien in de zomer van 2022. Hiervoor voert OVOE gesprekken met touroperatoren en heeft interesse om hierin ook met andere partners samen te werken” heet het in door het OVOE verspreide persbericht.
De wekelijkse nachttrein van Brussel naar Milaan zal in de zomer van 2022 rijden via Luik en Duitsland en de stations Bellinzona, Lugano en Como (Zwitserse en Italiaanse meren). Vanuit Milaan zullen reizigers met de hogesnelheidstrein kunnen doorreizen naar andere toeristische bestemmingen in Italië. Verona, Venetië en de Adriatische kust rond Rimini zullen zo tegen de middag bereikt kunnen worden. Firenze, Rome en Napels in de vroege namiddag.
Eigen rijtuigen
In eerste instantie wil OVOE zijn wekelijkse nachttreinen samenstellen met gehuurde rijtuigen maar wil op termijn ook eigen tweedehandsrijtuigen uit de jaren 90 inzetten. Zusterbedrijf VentuRail zal deze rijtuigen renoveren en daarvoor de nodige goedkeuringen aanvragen.
Het project van OVOE onderscheidt zich van andere nieuwe nachttreinpojecten door het feit dat het specifiek inzet op toeristisch verkeer waarbij op vrijdagavond wordt vertrokken en op zaterdagmorgen wordt aangekomen. Een of twee weken later kan dan op zaterdagavond vanuit de vakantiebestemming teruggekeerd om op zondagmorgen weer thuis aan te komen. Vandaar ook dat OVOE zich voor de verkoop van treintickets richt tot touroperators en andere partners in de toeristische sector. Andere nachttreinverbindingen beogen een meer dagelijks karakter naar minder toeristische bestemmingen.
Voor OVOE is er dan ook de uitdaging om voor haar nachttreinen een rendabele oplossing te vinden buiten de grote toeristische periodes zoals herfst en lente. Het zijn trouwens die wekelijkse piekmomenten tijdens zomer en winter die de traditonele spoorwegmaatschappijen noopten om al eens totaal verouderd materieel in te zetten, met kwaliteitsklachten zoals uitvallen van verlichting en verwarming tot gevolg. Anderzijds was er geen geld om voor die nachttreinen nieuw materieel aan te kopen.
Laat een reactie achter