Infrabel ‘dreigt’ met sluiting van 5 spoorlijnen

Terminus Quiévrain (Foto: Claude Villetaneuse via Wikipedia)

Het nieuws dat Infrabel dreigt met de sluiting van 5 spoorlijnen, komt niet helemaal uit de lucht vallen. Reeds in haar jaarverslagen van 2019 en 2020 legde de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet de vinger op de wonde. Waar het ondernemingsplan 2017-2020 stelde dat het van essentieel belang is om al vanaf 2021 de opgelopen achterstand met de vernieuwingswerken te beginnen inlopen, heette het in het jaarverslag 2019: “Doen we dit niet, dan valt een achteruitgang van de dienstverlening aan onze klanten niet te vermijden, zowel qua kwaliteit van de dienstverlening als op het vlak van de kwantiteit door de mogelijke buiten dienst gesteld delen van de infrastructuur”. Het uitgelekte ‘dreigement’ is dan ook niet meer dan het consequent verder bewandelen van het vooraf uitgestippelde pad.

De nieuwe Infrabel-CEO Benoît Gilson blijkt het bij verder onvoldoende budget moeten sluiten van de spoorlijnen 132 (Charleroi – Mariembourg), 134 (Mariembourg – Couvin), 154 (Heike – Sint-Niklaas, 157 (Dendermonde – Lokeren) en 287 (Ath – Ghislenghien) te hebben aangekaart tijdens een presentatie aan het personeel van de onderneming. Ook de verbinding met de steengroeven van Les Petons (Walcourt), de CUP (Lessines) van La Carmeuse en Gefco en met de autonome haven van Luik dreigen op de helling te staan.

Verlagen van commerciële snelheid

Daarnaast zou Infrabel ook overwegen om de commerciële snelheid op bepaalde trajecten te verlagen. Dit zou wekelijks gevolgen hebben voor de reistijden van 12.351 reizigerstreinen (gemiddeld 1.764 treinen per dag) en van 2.116 goederentreinen (gemiddeld 302 treinen per dag).

Het nieuws werd uitgebracht door de betalende Waalse nieuwssite ‘LPost’ en verder onder meer opgepikt door de website van de Waalse krant ‘La Dernière Heure’. Een en ander kadert in de volgens Infrabel onvoldoende investeringsdotaties vanuit de federale regering.

“De overheidsinvesteringen van Infrabel zijn tussen 2005 (bij de oprichting van Infrabel) en 2021 met 20% gedaald. Ook de signalen van de federale regering voor de begroting 2022 wijzen op een daling” schrijft LPost.

Onvoldoende zicht op verdere overheidsdotaties

En nog volgens LPost: “In plaats van een drie- tot zevenjarenprogramma te hebben om een duidelijker en preciezer zicht te hebben op haar investeringen, navigeert de onderneming bovendien op zicht met jaarlijkse begrotingen, wat een handicap is. Volgens een studie van consultant Deloitte genereert één euro die in het spoor wordt geïnvesteerd echter 2,83 euro in de Belgische economie. Na investeringen in het netwerk te hebben uitgesteld, heeft Infrabel een grote achterstand in te halen. Zelfs de faciliteiten die worden geboden door het Europese herstelplan, waardoor de onderneming 304 miljoen euro aan investeringen kan doen, kunnen niet voorkomen dat lijnen worden gesloten en de commerciële snelheid wordt teruggebracht.

De exploitatiesubsidie van de overheid is tussen 2005 en 2021 met 84% verlaagd! En de federale regering heeft al besloten om tussen 2021 en 2024 een verdere lineaire besparing van 69% op te leggen, d.w.z. een cumulatief bedrag van bijna 94,2 miljoen over deze periode.”

De problematiek van de ontoereikende overheidsdotaties van Infrabel werd trouwens ook nog recent aangekaart op deze nieuwssite (“2021 is cruciaal voor het beginnen inlopen van de achterstand in spoorinvesteringen” en Spoorinvesteringen: ondanks boost van 75 miljoen extra België net niet zwakste broertje van Europese klas).

Soep wordt wellicht niet zo heet gedronken als ze wordt opgediend

De federale minister van Mobiliteit, Georges Gilkinet, maakt zich sterk dat er tijdens deze legislatuur geen lijnsluitingen zullen plaats vinden maar dat integendeel het netwerk zal worden versterkt. Hij verwijst daarbij naar het regeerakkoord dat de keuze heeft gemaakt voor een duurzamere mobiliteit en eindelijk te investeren in het spoor: “Ik doe er al bijna een jaar alles aan om het spoor in België te ondersteunen en te herschikken”.

De vraag is dan ook of de soep zo heet zal worden gedronken als ze wordt opgediend. Gecontacteerd door de redactie van La Dernière Heure stelde Frédéric Sacré, de Franstalige woordvoerder van Infrabel: “Er is nog niets besloten, we werken samen met de (federale) regering om verder te gaan. Binnen de budgettaire enveloppe die ons ter beschikking wordt gesteld proberen wij uit te voeren wat de regering van ons vraagt”.

De dreiging met het sluiten van spoorlijnen is in elk geval niet min. Duidelijk is dat er boter bij de vis zal moeten komen.

UPDATE 15/10/2021:

Infrabel wijst er op dat er nog niets over een sluiting van spoorlijnen is beslist en dat ze momenteel voor de opmaak van een investeringsplan voor de komende jaren (en de daarvoor nodige budgetten) nog in bespreking en overleg is met de federale regering. Infrabel stelt dat ze niet de intentie heeft om spoorlijnen te sluiten maar dat ze onderzoekt en in kaart brengt welke de gevolgen zouden kunnen zijn als ze bepaalde componeten van hun spoorinfrastructuur niet tijdig zouden kunnen vernieuwen. Deze oefening is nog lopende.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.