Busconstructeur Van Hool hoopt op inhaalbeweging bij verkoop van elektrische lijnbussen

Nieuwe A-reeks aan publiek voorgesteld

Vandaag (07/06/2022), tijdens de eerste dag van de vakbeurs ‘Euro Mobility Expo 2022’, die tot donderdag plaats vindt in Parijs, presenteerde de Vlaamse busconstructeur Van Hool voor het eerst haar reeds eerder aangekondigde nieuwe A-gamma, een compleet nieuwe serie lijnbussen. De Van Hool A12 Battery Electric is daarbij het eerste exemplaar dat aan het publiek wordt voorgesteld. Daarmee hoopt de constructeur de achterstand die ze tot dusver opliep bij de verkoop van elektrische bussen, bij te benen (lees ook: “Groei van batterijbussen niet meer te stuiten” en “Nederland wil (deel van) 23 miljoen euro terug die ze reeds in Spartacus-tram naar Maastricht heeft geïnvesteerd“).

Het nieuwe A-gamma wordt uitgevoerd in 4 lengtes: 12 m, 13 m, 18 m en 24 m. Daarbij is er de keuze uit drie emissieloze aandrijflijnen: zo is er een batterij-elektrisch versie, een brandstofcelversie (=waterstofversie) en trolleyversie. Twee tot vijf passagiersdeuren zijn mogelijk.

Van Hool gaat er prat op dat nog voor het nieuwe A-gamma officieel werd voorgesteld, 13 verkooporders heeft kunnen noteren, voor in totaal 162 bussen: 122 batterijbussen en 40 waterstofbussen.

Van de batterijbussen zijn er 36 twaalfmeterbussen bestemd voor De Lijn en 19 twaalmeterbussen voor pachters van De Lijn (Groep Waaslandia, De Decker – Van Riet en Parmentier. 67 dertienmeterbussen zijn bestemd voor exploitatnt Tide in het Deense Aalborg.

De waterstofbussen (brandcelbussen) zijn allemaal van de twaalfmeterreeks en gaan naar Duitsland (twee exemplaren voor Frankfurt en 6 exemplaren voor Ebeswalde) en Frankrijk (4 exemplaren naar Pau, 14 exemplaren naar Rouen, 7 exemplaren naar Belfort en 7 exempmaren naar Lorient).

Filip Van Hool, CEO bij Van Hool NV: “Het opzet bij het ontwerp van het nieuwe A-gamma was een milieuvriendelijk (100% zero-emissie), comfortabel, veilig, tijdloos en duurzaam busaanbod te ontwerpen dat kan ingezet worden in het stads- en streekvervoer in Europa. Hierbij wilden we een geïntegreerd nieuw gamma presenteren dat de hoge verwachtingen van de vervoersmaatschappijen, de chauffeurs en de passagiers kan inlossen”.

Daarom werd bij het ontwerpen en ontwikkelen van het nieuwe A-gamma bijzonder veel aandacht geschonken aan het gewicht, de duurzaamheid en de modulariteit van de bussen.

Door gebruik te maken van hoogsterkte inox, laag gewicht composietmaterialen en duurzame verlijmingstechnieken zijn structurele gewichtsbesparingen gerealiseerd. Hiervoor werd gebruik gemaakt van computersimulatie- en optimalisatietechnieken in combinatie met meer dan 75 jaar vakmanschap en ervaring.

Op het zelfdragend sandwichdak van de bus is een modulair bevestigingssysteem geplaatst voor de inbouw van componenten, zoals batterijen, airco- en bedieningssystemen. Het upgraden/updaten, het eventueel later ombouwen en het vervangen door andere componenten, zal daardoor gemakkelijker gebeuren en staat dus borg voor een lange levensduur van het voertuig. Op deze manier levert de firma Van Hool een belangrijke bijdrage aan de circulaire economie.

Het design van het nieuwe A-gamma aan de voorzijde gekenmerkt door zijn aerodynamische vorm. De grote voorruit biedt optimaal zicht voor zowel chauffeur als passagiers. De bussen worden uitgerust met de nieuwste generatie LED-koplampen met dagrijlichten.

Aan de achterzijde zorgt de grote achterruit voor veel lichtinval. Ook hier worden LED-lichten van de nieuwste generatie gebruikt. Het grote toegangsluik in de achterwand zorgt voor een gebruiksvriendelijke toegang tot het technische gedeelte van de bus. De grote zijruiten versterken de lichtinval in de bus, en dragen zo bij tot een helder interieur. De bussen zijn voorzien van brede passagiersdeuren, wat het in- en uitstappen voor de passagiers gemakkelijker maakt. Voor de chauffeur wordt standaard een gesloten cabine met veel opbergruimte voorzien.

Volgens het persbericht voldoet de ergonomische bestuurderscabine aan de normen van het ‘Verband Deutscher Verkehrsunternehmen’ (VDV) en geeft de chauffeur in één oogopslag zicht op alle functionaliteiten van het voertuig. Dit moet de algemene veiligheid ten goede komen. Het binnenklimaat wordt geregeld door een naar verluidt uniek systeem waarbij geconditioneerde lucht uit een centraal dak-luchtkanaal komt, op basis van warmtepomptechnologie (met als tussenmedium water) en tractie-warmterecuperatie, wat resulteert in energiebesparing ten opzichte van een klassieke warmtepomp.

En nog volgens het persbericht: “Om de autonomie van de voertuigen te maximaliseren, was het cruciaal om het leeggewicht van de voertuigen te minimaliseren. Door middel van, enerzijds, ‘eindige elementen’-berekeningstechnieken en, anderzijds, het gebruik van hoogsterkte (duplex) roestvaste staalsoorten, was het mogelijk om de staalstructuur van zowel chassis als zijgeraamte te optimaliseren. De integratie van een state-of-the-art lichtgewicht sandwichdak vervolmaakt de gewichtsoptimalisatie”.

Lay-out van de A12 in tweedeursuitvoering. Deze telt 41 zitplaatsen en plaats voor rolstoel en/of kinderwagen.

Nu maar hopen dat Van Hool voorkomt in de ranking van de 15 meest verkochte batterijbussen. In hoeverre dat de waterstofbussen echt zullen doorbreken, blijft vooralsnog de vraag.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.