Stakeholders verkennen per trein het havengebied Gent – Terneuzen

Foto: North Sea Port

Unieke treinrit in het havengebied North Sea Port om spoorontsluiting tussen Terneuzen en Gent beter te begrijpen

Vandaag (09/06/2022) verkenden de verschillende partners van North Sea Porth per trein het havengebied tussen Gent en Terneuzen. Zo maakten ze kennis maken met zowel de huidige spoorinfrastructuur en konden ze de toekomstige ontwikkelingen beter begrijpen. Ondertussen bespraken ze de verdere planning en realisatie van een betere spoorontsluiting. Aan boord van de trein waren Aan boord van de trein van Lineas-goederenvervoerder waren de bestuurders en de leden van het Toezichthoudend Orgaan van het havenbedrijf, de burgemeesters en schepenen/wethouders van Gent, Evergem, Zelzate, Borsele, Vlissingen en Terneuzen, vertegenwoordigers van de spoorbeheerders ProRail (Nederland) en Infrabel (België), Lineas, en van de Projectgroep Rail Gent Terneuzen.

Voor de groeiende Nederlands-Belgische haven North Sea Port is een optimale bereikbaarheid van levensbelang, niet enkel via de zee en binnenwateren, over de weg of per pijpleiding maar ook via het spoor. North Sea Port ligt immers op drie Europese vervoerscorridors waar spoorvervoer een belangrijk deel van uitmaakt. 

Door de realisatie van drie spoorprojecten in de Kanaalzone Terneuzen-Gent kan North Sea Port zich als grensoverschrijdende multimodale haven verder op Europees niveau ontwikkelen. Dit project ‘Rail Gent Terneuzen’ omvat een nieuwe verbinding op de oostoever van de Kanaalzone tussen het Nederlandse Axel (en het bedrijventerrein de Axelse Vlakte) en het Belgische Zelzate, een nieuwe zuid-oostboog in het spoor ten oosten van de Sluiskilbrug, en de uitbreiding van en de ontsluiting naar het noorden richting Nederland van de spoorbundel aan het Kluizendok in Gent (‘Zandeken’). 

De trein reed van aan het Kluizendok op de linkeroever van de Kanaalzone via Sas van Gent naar het bedrijventerrein de Axelse Vlakte op de rechteroever en vervolgens richting het sluizencomplex in Terneuzen.

De spoorontsluiting waaraan wordt gewerkt (lees ook: “105 miljoen euro Nederlandse subsidie voor betere spoorontsluiting tussen Gent en Terneuzen“) is in eerste instantie gericht op het goederenverkeer maar opent ook het perspectief op een reizigersverbinding tussen Gent en Terneuzen.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.