Brussels Airport Company ontvangt van federale regering subsidie van 2 miljoen euro om luchtvaart in Zaventem te vergroenen

Foto: Brussels Airlines

Brussels Airport Company ontvangt van de federale regering een subsidie van maximaal 2 miljoen euro wordt toegekend voor de vergroening van de luchtvaart op de nationale luchthaven. Het Koninklijk besluit daartoe verscheen op 30/12/2022 in het Belgisch Staatsblad. Een eerste schijf van de subsidie, een voorschot ter waarde van 80% van het volledige bedrag, werd reeds eind 2022 uitbetaald en komt ook voor in de rekeningen van dat jaar. De resterende 20% van de Subsidie zal plaatsvinden bij de afsluiting van de projecten en uiterlijk op 31 december 2024.

Uit het Koninklijk besluit blijkt dat de subsidie bedoeld is voor het ondersteunen van de uitvoering van projecten die gericht zijn op de verduurzaming van de luchtvaartsector door de kosten te dekken die nodig zijn voor de studie, ontwikkeling en uitrol van vergroeningsprojecten in de luchtvaartsector. Daarbij worden specifiek genoemd: nieuwe infrastructuur, faciliteiten, te ontwikkelen of aan te passen apparatuur (zoals opslagfaciliteiten, rollend materieel, aanpassing aan bestaande faciliteiten voor gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen) en elke digitale ontwikkeling die gericht is op het ondersteunen van het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen. Ook studies, effectbeoordelingen en andere testactiviteiten en initiatieven gericht op het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen, door of in samenwerking met luchtvaartmaatschappijen die actief zijn op de luchthaven Brussel-Nationaal, komen in aanmerking voor deze subsidie.

Het gebruik van de Subsidie kan door Brussels Airport Company gespreid worden tot 31 december 2024. Indien het reeds gestorte voorschot niet volledig wordt benut dient het saldo te worden teruggestort aan de Belgische Staat.

Brussels Airlines

Brussels Airlines is trouwens de eerste luchtvaartmaatschappij die op de nationale luchthaven gebruik maakt van de door de Finse raffinaderij aangeleverde Sustainable Aviation Fuel (SAF). Deze brandstof wordt geleverd via het Central European Pipeline System (CEPS) van de NAVO. Ook andere Europese luchthavens worden via diezelfde pijplijn bevoorraad.

Tot vorig jaar liet de NAVO niet toe dat er alternatieve brandstoffen werden vervoerd via via de pijpleiding waarmee de nationale luchthaven al sinds begin jaren 90 wordt bevoorraad. Sinds 01/01/2023 stelt de NAVO haar pijplijn open voor het transport van SAF. En Brussels Airlines was de eerste luchtvaartmaatschappij die op de nationale luchthaven gebruik maakte van deze nieuwe brandstof, die trouwens nog dient te worden gemengd met gewone kerosine.

Vlucht SN3737 die op 01/01/2023 om 11.55 uur naar Malaga vertrok was daarbij het eerste vliegtuig dat van op de nationale luchthaven vertrok met SAF aan boord. (lees ook: Deutsche Bahn schakelt voor resterende dieseltreinen massaal over naar Hydrotreated Vegetable Oil (HVO))

Brussels Airlines stelt zich onder meer tot doel om tegen 2030 50% minder CO2 uit te stoten dan in 2019 en om tegen 2050 koolstofneutraal te worden.

Peter Gerber, CEO van Brussels Airlines: “Om onze klimaatdoelstellingen te halen, zullen we de komende jaren het gebruik van alternatieven voor fossiele brandstoffen drastisch moeten verhogen. Samen met de Lufthansa Group investeren wij al meerdere jaren in de productie en het gebruik van SAF. Het feit dat duurzame vliegtuigbrandstof nu op een snelle en milieuvriendelijkere manier van de mengterminal naar onze vliegtuigen kan worden vervoerd, is een belangrijke stap om het gebruik van dit type brandstof in de nabije toekomst te verhogen”.

Vooralsnog kan bij bestaande toestellen SAF niet in zijn zuivere toestand worden gebruikt en moet nog worden gemengd met traditionele kerosine. Bij bestaande toestellen kan namelijk slechts 50% SAF worden toegevoegd. Nieuwe toestellen blijken wel reeds aangepast om zuiver op SAF te vliegen. Overigens is SAF momenteel trouwens maar op beperkte schaal beschikbaar.

Luc Maes, operationeel manager van Skytanking, dat in Zaventem de vliegtuigen tankt in een gesprek met De Standaard:  “De grote uitdaging wordt de productie en het ­gebruik van duurzame brandstoffen opschalen”. “Nu is de wereldwijde productie nog beperkt tot zo’n 300 miljoen liter per jaar, maar om de klimaatdoelstellingen van ­Parijs te halen, zou die tot 2.000 keer groter moeten zijn” aldus nog De Standaard.

Brussels Airport Company streeft ernaar om SAF tegen 2026 voor 5 procent te laten deel uitmaken van alle op de luchthaven aangevoerde kerosine. Volgens de Europese Commissie moet die doelstelling pas tegen 2030 gehaald worden.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.