Treinconstructeur Stadler meldt zopas dat zij in opdracht van de Italiaanse spoorwegmaatschappijen Azienda Regionale Sarda Trasporti (ARST) en Ferrovie della Calabria (FdC) als eerste ter wereld waterstoftreinen voor smalspoor (950 mm) gaat bouwen. Deze waterstoftreinen worden met steun van Europa gebouwd in de hoofdvestiging van Stadler in het Zwitserse Bussnang. Deze drieledige treinstellen zullen een lengte hebben van 50 meter, bieden plaats aan 155 personen en zullen een maximumsnelheid van 100 km/uur halen. Naar verwachting worden deze nieuwe treinstellen geleverd tegen december 2026.
Het betreffen hem raamovereenkomsten voor de levering van 10 treinstellen voor ARST en 15 treinstellen voor FdC. In eerste instantie bestelden beide spoorwegmaatschappijen daarvan elk tweeledige 6 motorstellen. Beide projecten worden door de EU gefinancierd in het kader van het nationaal herstel- en veerkrachtplan (PNRR).
De 6 reeds door ARST bestelde treinstellen zullen worden ingezet op de 30 km lange spoorlijn Sassari-Alghero. De 6 door FdC bestelde treinstellen zijn bestemd voor de 110 km lange spoorlijn Cosenza – Catanzaro. Tegelijk wordt deze laatste spoorlijn gemoderniseerd en opgewaardeerd. Ook wordt voorzien in een installatie voor de productie van waterstof.
De overeenkomsten omvatten de ontwikkeling, productie, levering en onderhoud van de treinstellen. Beide projecten Beide projecten worden door de EU gefinancierd in het kader van het nationaal herstel- en veerkrachtplan (PNRR).
Met een totale lengte van ongeveer 50 meter bieden de nieuwe treinen 89 zitplaatsen per voertuig voor in totaal 155 passagiers. Tussen de uiterste kasten die bestemd zijn voor passagiers, is een middenkast die de tractie-eenheid herbergt. Daarnaast bieden de nieuwe voertuigen speciale ruimtes voor rolstoelen, kinderwagens en fietsen bij de in- en uitstapdeuren, evenals een toilet voor personen met beperkte mobiliteit (PRM).
Laat een reactie achter