Overmorgen (22/02/2023) vindt bij de Franse coöperatieve spoorwegmaatschappij Railcoop een buitengewone algemene vergadering plaats waar van de aandeelhouders het akkoord wordt gevraagd om de reizigerstreindienst tussen Lyon en Bordeaux te starten in afgeslankte vorm. Nadat de start van de reizigerstreindienst reeds herhaaldelijk werd uitgesteld wil men nu vanaf de zomer 2024 starten met een afreis om de andere dag, dit in de plaats van de oorspronkelijk beoogde twee dagelijkse afreizen per dag. Oorspronkelijk wilde Railcoop haar reizigersdienst opstarten in de zomer van 2022 maar problemen bij de financiering van de treinstellen, blijven voor vertraging zorgen. Waar Railcoop oorspronkelijk 9 treinstellen wilde aanschaffen en renoveren, kan ze zich nu beperken tot 2 rijvaardige treinstellen, aangevuld met 1 treinstel dat aan de kant blijft en moet zorgen voor de aanlevering van vervangsstukken. Tot er bijkomend geld is voor meer treinstellen, moeten de verdere ambities, zoals ook een reizigersverbinding tussen Limoges en Lyon en tussen Montluçon en Lyon, nog even in de koelkast.
Railcoop heeft met enerzijds SNCF Voyageurs en anderzijds de regio Auvergne-Rhône-Alpes een overeenkomst voor de aankoop van 9 tweedehandstreinstellen. Eén treinstel moet daarbij worden ontmanteld opdat er reserveonderdelen voor de vloot beschikbaar zouden zijn. De coöperatieve spoorwegmaatschappij kan echter onvoldoende garanties voorleggen om het daarvoor nodige bedrag te lenen.
Momenteel is Railcoop in het bezit van 1 bedrijfsklaar treinstel en 1 treinstel om te ontmantelen. Door tussen Bordeaux en Lyon een treindienst aan te bieden waarbij men pas de volgde dag kan terugkeren, zou de spoorwegmaatschappij nog slechts één extra treinstel hoeven bij te kopen. Dit zou dit jaar een investering van 4,1 miljoen euro vergen en nog eens een investering van 2 miljoen euro in 2024.
Als coöperatieve spoorwegmaatschappij streeft Railcoop geen winst na maar het is wel de bedoeling om uit de kosten te komen. Alexander Debaisieux, adjunt-directeur-generaal van Railcoop verklaarde eind 2022: “Het is niet de bedoeling om geld te verdien maar ook niet om geld te verliezen”. Zij antwoordde daarmee op de bedenkingen die Renaud Lagrave, vice-voorzitter van de regio Nouvelle-Aquitaine, instantie die zorgt voor het regionale TER-treinaanbod. Die verbaasde er zich over dat Railcoop denkt uit de kosten te kunnen komen terwijl in zijn regio de kostprijs van een TER-treinkaartje slechts 24% van de kosten dekt.
En vervolgt de adjunt-directeur-generaal van Railcoop: we hebben gekeken waar we dingen konden optimaliseren door een zo efficiënt mogelijke inzet van het rollend materieel en de flexibiliteit van ons personeel waardoor het voor verschillende taken kan worden ingezet, waardoor we komen tot een nieuw economisch model. Vandaag slagen wij er in ieder geval in om een “treinkilometer” te produceren die goedkoper is dan die van de SNCF. We hebben een economisch model waarmee we kostendekkend kunnen werken.
De kostprijs die SNCF voor het gebruik van zijn diensten vraagt, is trouwens ook een doorn in het oog van andere regio’s zoals ‘Hauts-de-France’ (Noord-Frankrijk) en ‘Sud’ (Provence- Alpes-Côte d’Azur). Door vanaf de zomer 2025 in zee te gaan met particulier vervoerder Transdev zal de regio Sud haar treinbod tussen Nice en Marseille kunnen verdubbelen tot 14 ritten per dag in elke richting waardoor er uurfreqentie zal kunnen worden aangeboden.
Ondertussen verzekert Railcoop sinds november 2021 een goederentreindienst tussen Viviez-Decazeville (Aveyron) en Saint-Jory (Haute-Garonne).
Laat een reactie achter