Bij het type betonnen dwarsliggers dat ook werd gebruikt op de plaats waar op 3 juni van dit jaar een trein nabij Garmisch-Partenkirchen ontspoorde en waarbij 5 personen omkwamen en tientallen gewonden vielen, is door onafhankelijke Duitse testinstituten een fabricagefout ontdekt. Tegen eind deze maand worden daarom 200.000 dwarsliggers geïnspecteerd. Daarnaast worden deze dwarsliggers ook nader bekeken door de instanties die zijn belast met het onderzoek naar de oorzaken van het spoorongeval. Tegen eind dit jaar moeten deze dwarsliggers op 165 plaatsen worden vervangen. In afwachting zijn op die plaatsen verkeers- en snelheidsbeperkingen opgelegd.
Officieel is nog niet meegedeeld wat er precies fout is met de betrokken betonnen dwarsliggers maar de krant ‘Süddeutsche Zeiting’ meent op basis van ‘bronnen dicht bij het onderzoek’ te weten dat ten gevolge van ‘onregelmatigheden in de materiaalsamenstelling’ de defecte dwarsliggers sporen van betronrot tonen, waardoor de krachten van treinen niet goed meer worden opgevangen.
De betrokken dwarsliggers werden geproduceerd door Leonhard Moll Betonwerke in München dat nu een fikse schadeclaim boven het hoofd hangt terwijl werknemers van dat bedrijf die verantwoordelijk worden geacht, ook strafrechtelijk kunnen worden vervolgd. Op dit momen zouden er wel nog geen juridische in verdenkingstellingen zijn tegen het bedrijf of tegen zijn werknemers . Het bedrijf heeft met de jaren al ‘miljoenen’ dwarsliggers voor Deutsche Bahn gefabriceerd maar dit keer moet er bij de productie iets zijn fout gelopen.
Op dit moment kan Deutsche Bahn nog geen bedrag kleven op de geleden schade, maar men gaat uit van een bedrag van meer dan 100.000 miljoen euro.
Lees ook: “Spoorwegongeval Garmisch-Partenkirchen: 3 spoormedewerkers verdacht van nalatigheid“
PS.: Volgens Deutsche Bahn zijn ten gevolge van het dwarsliggersprobleem verspreid over het land twaalf (!!!) baanvakken volledig gesloten voor het treinverkeer. Volgens een niet bevestigd bericht van de Duitse spoorwegvakbond EVG zouden trouwens niet ‘slechts’ 200.000 maar wel een miljoen betonnen dwarsliggers moeten worden vervangen”. Dat blijkt uit verklaringen van Martin Burkert, het plaatsvervangend hoofd van de spoor- en vervoersvakbond EVG.
Laat een reactie achter