In eerste helft van 2022 slechts 9 elektrische bussen geregistreerd in België

Foto: Esa Niemelä via Pixabay

(UPDATE 18/08/2022) België blijft een zwak broertje wanneer het gaat om het introduceren van elektrische lijnbussen. Dit land, en zeker Vlaanderen, slaagt er maar niet in om het laaghangend fruit te plukken bij de vergroening van de mobiliteit. Zo werden in ons land tijdens de eerste helft van dit jaar (2022) slechts 9 nieuwe elektrische bussen ingeschreven. In heel 2020 waren er dat 12 en 19 in heel 2021. Sinds 2012 en de eerste helft van dit jaar werden hier slechts 117 elektrische bussen geregisteerd. Ter vergelijking: in Nederland zijn er dat sinds 2012 1.412. Het Verenigd Koninkrijk en Duitsland deden het daarbij nauwelijks beter met respectievelijk 1.500 en 1.474 exemplaren. Tijdens de eerste helft van 2022 werden in totaal 1.768 elektrische bussen verkocht.

Ook de Vlaamse constructeur Van Hool loopt tijdens de eerste helft van 2022 met 20 nieuw geregistreerde bussen op een totaal van 1768 exemplaren (slechts 1,1% van de markt) hopeloos de trends achterna. Dit terwijl op internationaal vlak, waaronder ook in West-Europa, de verkoop en registratie van elektrische bussen verder boomt. Beschouwd over de periode sinds 2012 is er van Van Hool trouwens helemaal geen sprake.

Dit blijkt uit cijfers van consultant Wim Chatrou van Chatrou CME Solutions. Deze liggen in de lijn van de cijfers die eerder dit jaar door het e-zine Sustainable Bus over 2021 werden gepubliceerd (lees ook: “Groei van batterijbussen niet meer te stuiten“).

Waar de elektrificatie van de busvloot algemeen wordt beschouwd als het laaghangend fruit, blijft ons land, en zeker Vlaanderen, achterop hinken.

Van de 117 geregistreerde elektrische bussen die sinds 2012 in België rondrijdende, zijn er slechts 13 (5 in Antwerpen, 3 in Gent en 3 in Leuven) die werden aangekocht door De Lijn, dit op een vloot van 2100 bussen. De pachters van De Lijn hebben op dit moment 14 exemplaren rondrijden.

Verder zijn er nog 60 in bestelling die eind dit jaar worden geleverd en vanaf de eerste helft van volgend jaar in de actieve dienstregeling opgenomen. De pachters blijken bij De Lijn te hebben aangegeven dat ze in 2022 ongeveer 75 elektrische bussen willen aankopen. Dit laatste gaat dan wel over bestellingen en niet over de registratie bij DIV.

Uit cijfers van consultance Wim Chatrou van Chatrou CME Solutions over de eerste jaarhelft van 2022, blijkt niet alleen dat de markt voor elektrische bussen verder blijft groeien. In de periode januari-juni 2022 hadden zero emissie bussen (batterij-elektrische bussen en brandstofcelbussen) in het segment van de lijnbussen een aandeel van 30%, een stijging ten opzichte van de 22,8% van het volledige jaar 2021 en 15,1% voor het volledige jaar 2020. Bij De Lijn bedroeg het aandeel elektrische bussen midden 2022 slechts 0,14%. Wanneer begin volgend jaar die 60 extra-bussen in dienst wordt genomen, haalt men nog nauwelijks een aandeel van 3,5% elektrische bussen/

Die Europese groei van zero emissie bussen is trouwens volledig voor het conto van de batterijbussen want waterstofbussen, waar constructeur Van Hool de voorbije jaren zoveel energie heeft ingestoken, komen er nauwelijks aan te pas. In Europa (EU, Verenigd Koninkrijk, Zwitserland, Noorwegen en IJsland) werden er in 2021 daarvan in totaal 158 exemplaren geregistreerd, tegenover 3.285 batterijbussen.

Tijdens de eerste helft van 2022 werden op een totaal van 6.019 lijnbussen 4.452 bussen met alternatieve aandrijving geregistreerd: 1.768 elektrische bussen (exclusief trolleybussen!), 885 hybride bussen, 1.747 CNG-bussen en 52 brandstofcelbussen. Het volume van 1.768 elektrische lijnbussen in de eerste helft van 2022 is een stijging van 27,6% ten opzichte van het volume van 1.385 elektrische lijnbussen in de eerste helft van 2021.

In de eerste helft van 2022 werden in vergelijking met 2021 wel 5,9% minder lijnbussen ingeschreven. In 2021 groeide het aantal ingeschreven lijnbussen aan met 6.401 eenheden.

64,5% van alle stadsbussen in de 26 beschouwde landen beschikking in 2022 over alternatieve aandrijving, dit tegen 59,4% het jaar voordoen. Het aandeel emissievrije bussen (batterijbussen en waterstofbussen) lag in 2022 op 29,9 % waarbij met 29% het leeuwenaandeel voor de batterijbussen. Het aandeel van die emissievrije bussen, blijft trouwens verder groeien, van 15,1% in 2020 over 22,8% in 2021.

Constructeurs

Tijdens de eerste helft van 2022 was constructeur VDL met 242 geregistreerde exemplaren marktleider, met in het voetspor BYD-Alexander Dennis (221 exempl.), Yuton (217 exempl.) en Mercedais (205 exemplaren). Met slechts 20 geregistreerde exemplaren zit Vlaams constructeur in de absolute staart van het peloton. Daarnaast zijn er nog 127exemplaren gebouwd door overige constructeurs zoals Rampini, Scania, Alstom, Irizar; e.a. Met een nieuwe productie-eenheid in Roeselare, die nog eind dit jaar van start zou moeten gaan, wil constructeur VDL alvast zijn productie-capaciteit nog fors opdrijven.

In de marge hiervan stipt Wim Chatrou aan dat van de 10.271 e-bussen die in de afgelopen 10,5 jaar in Europa zijn geregistreerd, er 3.669 (35,7%) geproduceerd door Chinese bedrijven.

Lees ook:

PS: De update van 18/08/2022 betreft het toevoegen van de specifieke cijfers voor Vlaanderen, op basis van de gegevens op de website van De Lijn: https://www.delijn.be/nl/content/over-de-lijn/toekomst-waarden/elektrificatie/

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.