En reeks incidenten met de stroomvoorziening zorgde in de vooravond in de omgeving van het Franse Dax voor zoveel problemen dat sommige TGV-reizigers bijna een etmaal onderweg waren in plaats van nog geen vijf uur.
De 2.500 reizigers van in totaal vier TGV’s ondervonden de meeste hinder. Ze moesten een deel van de nacht in de trein doorbrengen en kwamen pas in de loop van de volgende dag op hun bestemming. Daarnaast ondervonden nog heel wat andere treinen en treinreizigers hinder. De SNCF beloofde drie maal de prijs van de reis terug te betalen in de vorm van vouchers, maar dit kon niet verhinderen dat de SNCF bakken kritiek kreeg over de manier waarop ze de problemen aanpakte.
Alles begon toen de TGV die om 11:29 uur moest vertrekken in Hendaye (in Baskenland, aan de Frans-Spaanse grens) en iets na 16 uur in Parijs moest aankomen, zijn rit aanvatte met bijna drie uur vertraging. In Dax liep deze TGV met een capaciteit van 900 personen, een onvoorzien oponthoud op van zo’n 45 minuten. Daarna stokte de reis opnieuw in Morcenx. Ongeveer 50 kilometer verder naar het noorden blokkeerde de rit als gevolg van een afgebroken bovenleiding helemaal.
Een uur ’s nachts
Rond een uur ’s nachts kon het treinstel met nog altijd de reizigers aan boord terugrijden naar Morcenx. Daar moesten de passagiers wachten op een reservetrein uit Bordeaux. Uiteindelijk konden ze maandagochtend rond 7 uur doorrijden naar Parijs-Montparnasse, was ze aankwamen om 11 uur.
Een andere TGV met een capaciteit van 450 personen die gepland was om Hendaye om 17:55 uur te verlaten en om 22:00 uur in Parijs-Montparnasse aan te komen, vertrok uiteindelijk om 18:30 uur en strandde in Biarritz. Daar werd deze TGV gekoppeld aan een andere met eenzelfde capaciteit en keerden ze samen terug naar Hendaye. Van daaruit werden de reizigers met gecharterde bussen naar Bordeaux gebracht, een rit van 225 kilometer en zo’n 3 uur. Vanuit Bordeaux konden deze reizigers dan per TGV verder reizen naar Parijs. Volgens de SNCF kregen de reizigers maaltijden, drank en mondmaskers.
Van de andere betrokken treinen is er geen informatie, maar uiteindelijk werden 2.500 passagiers door het incident getroffen. De bovenleiding moest over een afstand van 60 kilometer nagekeken worden en waar nodig hersteld. Van 52 treinen (22 TER-treinen twintig TGV’s en acht Intercités) moesten de stroomafnemers worden gecontroleerd en nagekeken om te zien in hoerverre zij verantwoordelijk waren voor de schade aan de bovenleidingen.
Ook op maandag was in het betrokken gebied het treinverkeer nog de hele dag verstoord.
Laat een reactie achter