Een nieuwe Franse wet die luchtverbindingen verbiedt wanneer er een alternatief vervoer is in minder dan 2u30, is bij het Franse ‘Syndicat des Compagnies AéRiennes Autonomes‘ (SCARA) in het verkeerde keelgat geschoten. Naar eigen zeggen brengt deze belangenvereniging 50% van de Franse luchtvaartverenigingen samen en volgt ze daarmee het voorbeeld van de UAF (Unie van Franse luchthavens) en van het ACI (Internationale luchthavenraad). Met de demarche beogen de 3 belangenverenigingen het intrekken van deze wet.
De drie belagenverenigingen zijn van mening dat de door de Franse overheid ingestelde verbodsmaatregel in strijd is met de regels van artikel 20 van EG-verordening nr. 1008-2008. SCARA stipt daarbij de volgende argumenten aan:
- de maatregel is discriminerend en veroorzaakt concurrentieverstoringen tussen luchtvaartmaatschappijen;
- in het licht van de problemen die de wet beoogt op te lossen isde maatregel buitensporig restrictief;
- de duur van de maatregel is niet beperkt;
- de maatregel is niet naar behoren gemotiveerd.
SCARA verwijst ook naar het advies dat de Franse Raad van State over het wetsontwerp heeft uitgebracht,. Daarin wordt gewezen op de aanzienlijke tekortkomingen van de effectbeoordeling met betrekking tot bepaalde maatregelen van het wetsontwerp. Zo wordt in het hoofdstuk over luchtvervoer geen analyse gemaakt van de duurzaamheid van de maatregelen die zijn gepland in het kader van de gezondheidscrisis “waarvan de gevolgen niettemin groot zijn voor deze sector”.
De belangenvereniging benadrukt wel dat zij de doelstellingen van de strijd tegen klimaatverandering deelt. Ze hekelt echter het ineffectieve aspect van een wet die het luchtvervoer discrimineert.
Laat een reactie achter