Infrabel test onkruidbestrijding met ‘heetwatertrein’

UPDATE 23-11-2023 – Infrabel voerde op 17/11/2021 in Raeren (spoorlijn 49) testen uit met een ‘heetwatertrein’. Dat mag blijken uit onderstaand filmpje dat door Laurent Joseph werd gepost op YouTube. Het is op dit moment wel nog niet duidelijk in hoeverre deze heetwatertrein de bestaande onkruidbestrijdingstrein op basis van herbiciden in de toekomst volledig gaat vervangen. Het huidige concept is namelijk nog niet voldoende getest om dit effectief te garanderen. “Een toekomstige oplossing voor vervanging van glyfosaat om de sporen onkruidvrij te houden zal dan ook steeds bestaan uit de combinatie van verschillende technieken. Hierbij willen we waken over de meest geschikte techniek in functie van de eventuele milieu-impact ervan.We testen immers ook andere technieken uit en wisselen hierover resultaten uit met andere Europese infrastructuurbeheerders” voegt Infrabel daar nog aan toe (Lees ook: Sproeitrein van Infrabel blijft noodzakelijk kwaad).

Infrabel bevestigt deze testen en stelt dat ze de bedoeling hadden om de technische parameters te optimaliseren. “In onze zoektocht naar alternatieve technieken testen we verschillende opties uit” voegt de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoor daar nog aan toe.

Infrabel vindt het op dit moment nog te vroeg om verdere details te geven over de verdere ontwikkeling en effectiviteit van deze trein. De infrastructuurbeheerder belooft wel om daar later verder over te communiceren.

Ook stelt Infrabel dat ze haar actieplan voor pesticidevermindering verderzet. Daarbij ligt de nadruk op de vermindering van de behandelde oppervlakte van de bijsporen en van specifieke gevoelige zones en op de preventieve aanleg van de veiligheidspistes”. Infrabel herinnert er ook aan dat ze sinds 2015 sterk inzet op een doorgedreven opleiding en sensibilisering omtrent het pesticidengebruik, dit zowel bij het eigen personeel als bij het personeel van de aannemers. “Hiermee beogen we om een bewustzijn rond het pesticidengebruik te creëren en pesticiden enkel op een rationale manier toe te passen, daar waar het niet anders kan in functie van de eisen van de spoorveiligheid”, besluit de infrastructuurbeheerder.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.