5 stadsverdeelcentra maken in Nice emissievrije levering van pakjes mogelijk

Sinds de zomer van 2019 loopt in Mechelen een soortgelijk 2 jaar durend pilootproject (Foto: Fietsberaad Vlaanderen)

Met steun van het stadsbestuur en van de metropool werd gisteren (22/11/2021) in het stadscentrum van Nice een eerste lokale hub voor pakjes geopend. Tegen 2023 moeten daar nog 4 dergelijke verdeelcentra bij komen. Pakjes van o.a. de koerierbedrijven DHL, Chrono-post en UPS worden eerst met grote vrachtwagens tot in de overslagplaatsen van de Zuid-Franse transportgroep Transcan in Saint-Isidore aangevoerd en van daaruit met kleine vrachtwagens naar de verdeelcentra in het hart van de stad gebracht. Vanuit die stadsverdeelcentra wordt dan de last mile bediend met cargofietsen en elektrische bestelwagens. Omgekeerd pikken die cargofietsen en elektrische bestelwagens pakjes op bij de klanten. Deze worden dan via de stadsverdeelcentrum tot in de overslagplaats van Saint-Isidoire gebracht waar ze dan worden overgeleverd aan de verschillende koerierdiensten.

Aan de voorzijde van het 780 m2 grote en gisteren geopende stadsverdeelcentrum aan de ‘Boulevard Gambetta is een loketfunctie waar bedrijven en particulieren hun pakjes zelf kunnen afgeven of afhalen. Achter de schermen worden dan de pakjes verzameld en getrieerd in functie van hun bestemming. Er zijn koelcellen aanwezig voor het bewaren van verse producten zoals groenten, fruit, vlees en bloemen. Zowel volumineuze goederen als kleinere pakjes kunnen er worden behandeld. In een eerste fase worden 8 cargofietsen en 2 elektrische bestelwagens ingezet.

De lokale koeriers zullen samen tot 3000 pakjes per dag aan- en afvoeren, het equivalent van 4 tot 5 trekkers met oplegger. Volgens studies uitgevoerd door de Métropole de Nice zal door het elimineren van vrachtwagens van meer dan 3,5 ton de uitstoot van broeikasgassen door het goederentransport met 4 tot 5% kunnen worden verminderd.

Een en ander kadert ook in het uitstootvrij maken van de stad. Zo worden vanaf 2022 de voertuigen die beantwoorden aan de norm Euro 2, uit de stad geweerd. Vanaf 2024 wordt dit uitgebreid naar de dieselvoertuigen met Euro 4 en naar benzinevoertuigen tot Euro 3. Vooraleer die voertuigen uit het stadscentrum kunnen worden geweerd, moet er wel eerst worden voorzien in een alternatief.

Voor 2 van die bijkomende centra is de locatie reeds gekend. Naast het huidige verdeelcentrum in de Boulevard Gambetta komt er nog een dergelijk verdeelcentrum in het voormalige winkelcentrum op de bekende Place Masséna en in de voormalige Arabo-magazijnen aan de Rue Marceau. Verder wordt er nog gezocht naar een locatie in de omgeving van de haven- of Riquier-wijk en naar een locatie meer in het noorden van de stad.

Sinds de zomer van 2019 loopt in Mechelen een soortgelijk 2 jaar durend pilootproject.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.