In het Groothertogdom groeit het idee om het gratis openbaar vervoer, dat er sinds 29/02/2020 van toepassing is op alle binnenlands openbaar vervoer (tram, bus en trein), uit te breiden tot 5 km voorbij de Luxemburgse grens. Daarbij zou zeker het Luxemburgse openbaar vervoer vanaf de P+R parkings net over de grens, eveneens gratis moeten worden. Bedoeling is dat de talrijke grensarbeiders die hun wagen parkeren op een grensparking in hun thuisland, niet langer een abonnement zouden moeten kopen vanaf die grensparkings tot aan de grens, wat dan het gebruik van het grensoverschrijdend openbaar vervoer moet bevorderen en de verkeeersdruk in het Groothertogdom mee moet verminderen.. Het idee kwam op 19/10/2021 aan bod tijdens de Frans-Luxemburgse Intergouvernementele Commissie. Groen parlementslid Chantal Gary vroeg via een parlementaire vraag om bevestiging en verduidelijking bij partijgenoot François Bausch, de Luxemburgse minister van Mobiliteit en Openbare Werken.
Grensarbeid
Grensarbeid is extreem belangrijk in het Groothertogdom. Van de 448.585 wernemers die in het 4de kwartaal van 2020 in het Groothertogdom aan het werk waren, staken 206.279 (46,2%) dagelijks de grens over. Daarvan kwamen er 52,7% uit Frankrijk, 23,8% uit Duitsland en 23,5% uit België. Willen die grensarbeiders nu van dat gratis openbaar vervoer genieten, dan moeten ze met hun personenwagen de grens oversteken en dat zien ze in het Groothertogdom liefst anders.
Het persbericht over die 6de bijeenkomst van die Intergouvernementele Commissie vermeldde dat er wordt gewerkt aan een analyse om het gratis busvervoer aan de Luxemburgse zijde gedeeltelijk uit te breiden tot 5 km voorbij de Luxemburgse grens. Zeker in de omgeving van de Franse grens is het Luxemburgse wegennet oververzadigd en is de parkeerdruk groot.
Subsidiëring van infrastructuur aan de overzijde van de grens
Om die redenen investeert het Groothergdom mee infrastructuur aan de overzijde van de grens. Zo subsidieerde het Groothertogdom in 2014 voor 8 miljoen het dubbelsporig maken van een 18 km lang enkelsporig traject tussen het Duitse Trier en de Luxemburgse grens. Een project waarvan de kostprijs werd geraamd op 19,8 miljoen euro.
Evenzeer betaalt Luxemburg mee aan de bouw van een onderhoudswerkplaats voor treinen in Metz en betaalt het jaarlijs 14 miljoen voor grensoverschrijdende busdiensten richting Franrijk. Ook P+R Parkings in Thionville en Longwy staan op de lijst van te subsidiëren projecten terwijl ook een dergelijke P+R parking aan het station van Thionville wordt overwogen. Zelfs subsidiëring van technologie voor zelfrijdende treinen aan Franse zijde van de grens staat op het programma.
Met haar parlementaire vraag wenst parlementslid Chantal Gary het antwoord te bekomen op de volgende vragen:
- Hoeveel parkeerplaatsen en parkeerplaatsen heeft het P+R-netwerk in Luxemburg? Hoe zijn hun respectievelijke aantallen de afgelopen 10 jaar geëvolueerd?
- Hoeveel parkings in onze drie buurlanden worden momenteel bediend door een RGTR-buslijn? Hoeveel projecten lopen er momenteel om nieuwe parkings aan te leggen of bestaande uit te breiden?
- Is een uitbreiding van de gratis toegang tot buitenlandse P+R’s door het RGTR-netwerk politiek en financieel haalbaar?
Voor de start van het gratis openbaar vervoer op 29/02/2020 kon geen slechter tijdstip worden gekozen. Waar in februari 2020 dagelijks gemiddeld 31.000 reizigers gebruik maakten van de Luxemburgse tram daalde dit aan het begin van de lockdown tot 1400 reizigers per dag. Daarna steeg dit op weekdagen geleidelijk opnieuw tot gemiddeld 38.000 reizigrs per dag met pieken tot 42.000 reizigers. Meer recente cijfers zijn op dit moment nog niet beschikbaar.
Laat een reactie achter