Door relletjes met dagjestoeristen op het strand van Blankenberge tijdens het tropische weekend van 8 en 9 augustus zijn dagjestoeristen nu helemaal niet meer welkom aan de kust. Eerder werden ze al geviseerd toen er op 31 juli chaos ontstond in het station van Oostende en de social distancing in het gedrang kwam.
De problemen in het station van Oostende ontstonden nadat een trein tussen Oostende en Brugge in de problemen was geraakt. Duizenden dagjestoeristen op de terugweg naar huis stonden samengepakt op het voorperron van het station van Oostende, omdat hun trein er maar niet doorkwam.
Van afstand houden was geen sprake en de Oostendse burgemeester Bart Tommelein (Open Vld) was woedend. Hij las de NMBS de levieten en stelde zijn voorwaarden. De extra treinen die de NMBS bij mooi weer inlegde, waren al lang een doorn in zijn oog en bovendien wilde hij van de NMBS een veiligheidsplan en een reserveringssysteem voor de treinreizigers naar de kust.
In de week daarop volgde overleg tussen Tommelein en de NMBS. Ook reizigersvereniging TreinTramBus mengde zich op 4 augustus in het debat. De reizigersvereniging kon zich vinden in een noodplan dat een vlottere afhandeling van incidenten op het spoor moet bewerkstelligen, maar wil geen maatregelen die het voor de reizigers extra moeilijk maken om de trein te nemen. Een reserveringssysteem voor treinreizigers is voor TreinTramBus dan ook uit den boze. Zo’n systeem biedt ook geen oplossing voor een chaos zoals die zich de vrijdag voordien voordeed in het station van Oostende.
De NMBS verdedigde het inleggen van extra treinen naar de kust, omdat dit noodzakelijk was om de reizigers in haar treinen te kunnen blijven spreiden en zo de social distancing te vrijwaren.
Nadat op woensdag een hele dag werd vergaderd, werd het conflict tussen de NMBS en de burgemeester bijgelegd. Tommelein nam vrede met het (goed verborgen) aanmeldingssysteem (geen reserveringsapp) dat al aanwezig is in de reisplanner van de NMBS. Ook zou er in het station van Oostende op basis van de bestemming van de treinreizigers een voorsortering komen: de reizigersstromen voor de treinen naar Kortrijk, Antwerpen en Brussel zouden zo worden gescheiden.
Geschil bijgelegd, zou je zo denken. Maar op 8 augustus verschoof het probleem zich naar Blankenberge toen een groepje jonge Brusselaars bij een tropische hitte amok maakten op het strand. Wat daar werd vertoond was niet mooi: “Tientallen mensen gingen elkaar te lijf, nog eens honderden anderen waren toeschouwers. Materiaal van strandbars, zoals parasols en stokken, werd gebruikt als wapen”, noteerde de website van de krant De Standaard. Een amateurfilmpje illustreerde dit alles nog eens overvloedig.
Naar verluidt reageerde de burgemeester Daphné Dumery (N-VA) aangeslagen, mede omdat het mooie weer massa’s volk naar de kust heeft gelokt en ze alle moeite heeft gehad om die toeristenstroom in goede banen te leiden. Nog diezelfde avond liet ze weten dat haar badstad een time-out nodig had en dat de dag daarop dagjestoeristen niet meer welkom waren in Blankenberge.
Bij de vechtpartij bleken vijftig jongeren uit Brussel betrokken te zijn. Van allemaal is de identiteit bekend en twintig personen werden opgepakt. De meesten bleken onder invloed van alcohol. Drie daarvan werden gerechtelijk aangehouden en werden voorgeleid bij de onderzoeksrechter. De anderen konden beschikken maar zullen zich wellicht later nog voor de rechtbank moeten verantwoorden. Er waren zo’n 120 politieagenten nodig om de rust op het strand te doen weerkeren. Negen agenten raakten bij de interventie lichtgewond.
Als gevolg van dit incident richtten zowel burgemeester Leopold Lippens (Gemeentebelangen) van Knokke-Heist als Tommelein hun pijlen opnieuw op de NMBS. Lippens heeft sowieso al geen hoge pet op van dagjestoeristen, die hij bij herhaling net niet opnieuw frigoboxtoeristen noemde. Ze wilden alle treinen naar hun kuststation verbieden. Tommelein kleefde er zelfs een tijdstip op: vanaf 11 uur waren de treinen niet meer welkom in de stad. Met dagjestoeristen die met de wagen naar de kust kwamen, hadden ze geen probleem. Enkel de NMBS en haar treinreizigers namen ze op de korrel.
Burgemeester Dumery van Blankenberge was daarentegen consequent. Zij weigerde ook dagjestoeristen die met de wagen naar haar badstad kwamen afgezakt. Politiecontroles zorgden voor een filterblokkade en iedereen die geen geldige reden kon voorleggen, werd teruggestuurd of zelfs doorverwezen naar een andere badstad, zoals De Haan of Wenduine.
Noch Tommelein, Lippens als Dumery bleken hun verbod hard te kunnen maken, zodat de treinen naar Oostende, maar ook naar Blankenberge en Knokke-Heist bleven rijden. De kustburgemeesters konden de aankomende treinreizigers niet verbieden om hun badstad te bezoeken.
Voor Blankenberge en Knokke-Heist leidde dit tot de bizarre situatie dat dagjesmensen met de wagen zonder meer rechtsomkeer moesten maken, maar treinreizigers ongemoeid de stad konden betreden. Wie in Blankenberge ‘het profiel’ had van een potentiële relschopper, mocht er alvast niet in. Het zal je maar overkomen dat je een wat donkerder huidskleur hebt en met de beste bedoelingen de badstad wilt bezoeken. Diezelfde selectiviteit was er niet in Oostende.
De strenge stem van gouverneur Carl Decaluwé hebben we tijdens deze zomer nog niet veel gehoord, maar de voorbije dagen liet waarnemend gouverneur Anne Martens wel frequent van zich laten horen. Rond de middag belegde ze een crisisoverleg. Na afloop liet ze weten dat niet alleen de treinen bleven rijden, maar dat ook de kuststations open bleven. Maar stelde ze: “We mogen niet riskeren dat we een mensenmassa in de stations krijgen die we dan niet kunnen beheersen.” Daarom zou er worden ingezet op een ‘massale monitoring‘: als zou blijken dat het ergens te druk wordt, kunnen burgemeesters beslissen om hun stad op slot te doen. Wel werd de dagjestoeristen aangeraden de kustbarometer te raadplegen.
Omstreeks 15 uur bleek het quasi overal ‘rustig’ tot ‘gezellig’, maar bleek door alle heisa de hete aardappel te zijn doorgeschoven naar Wenduine en De Panne, waar het volgens de kustbarometer ‘druk’ was. Maar pineut was De Haan, waar het ‘zeer druk’ bleek te zijn, zelfs zodanig dat in De Haan, Wenduine maar ook Bredene onvoldoende parkeerplaatsen waren om die doorverwezen dagjestoeristen op te vangen. Het gevolg was dat ook daar de dagjesmensen moesten worden teruggestuurd.
Nadeel van de kustbarometer is wel dat ze een momentopname is op het moment van raadplegen en dat het geen stand van zaken geeft kort voor het vertrek of op het moment van vertrek.
In elk geval was waarnemend gouverneur Martens evenmin amused dat ook zij niet bij machte was om de treinen naar de kuststations een halt toe te roepen. Daarbij was ze ook boos op de federale overheid, omdat die liet begaan nadat de NMBS liet weten dat ze een mandaat van de federale overheid nodig had om in haar treinaanbod te kunnen schrappen. Anderzijds was er de vrees dat bij het niet toelaten van treinreizigers deze zich in de stations zouden ophopen en dat was nu net wat burgemeester Tommelein een week voordien zo boos had gemaakt.
De federale minister van Mobiliteit François Bellot (MR) koos daarbij alvast de kant van de NMBS en liet zondagmorgen vroeg al weten dat de beelden vanaf het strand een probleem zijn van normen en waarden, niet van treinen. “De treinregeling zit vervat in het vervoersplan, goedgekeurd door de ministerraad. Daar kunnen we niet zomaar in schrappen.” Meer nog: als er treinen zouden worden afgeschaft, dan zou de NMBS ingaan tegen de adviezen van de GEES.
Na het crisisoverleg van zondagmiddag blaasde waarnemend provinciegouverneur Martens koud en warm tegelijk. Enerzijds liet ze weten dat niet iedereen gestraft mag worden voor het gedrag van enkele relschoppers en dat dagjestoeristen welkom blijven aan de kust. “Wie met kinderen verfrissing wil zoeken, is welkom. Wie zich correct aan de regels wil houden ook.“
Maar tegelijk tekende de krant De Morgen op dat de waarnemend gourverneur aan de federale overheid vraagt om vanaf het weekend van 14 augustus toch geen extra treinen naar de kust meer in te leggen: “Voorts wenst men de bezetting van de treinen te beperken in functie van de geldende coronamaatregelen. Eenmaal een kustgemeente vol is, kunnen er geen extra personen meer naar de kust gebracht worden.”
Dat is zowat de stand van zaken op het moment dat de redactie van deze tekst wordt afgesloten.
Conclusies van het verhaal:
- Burgemeester Tommelein heeft een reserveringssysteem om de drukte op zijn stranden onder controle te houden. Dit systeem is echter niet bij machte om de drukte elders in de stad in het gareel te houden. Daarbij richt hij selectief zijn pijlen op de dagjestoeristen die met de trein naar de kust komen, alsof zij geen gebruik zouden moeten maken van het Oostendse strandreserveringssysteem. Dagjestoeristen die met de wagen naar de kust komen, vormen voor de Oostendse burgemeester duidelijk geen probleem
- De badsteden Blankenberge en Knokke hebben blijkbaar niet zo’n strandreserveringsprbleem en hadden duidelijk moeite om de drukte binnen hun stranden en stad binnen de perken te houden. Daarbij bleek de drukte gemonitord te worden bij laag tij waarna bij opkomend tij de toeristen steeds dichter op elkaar werden gepropt.
- In de badsteden is er duidelijk een spanningsveld tussen zoveel toeristen te verwelkomen en anderzijds er voor te zorgen dat de ketel niet overloopt. Enerzijds wenst men de handel en de horeca zoveel mogelijk ter wille te zijn door de spenderende tweedeverblijvers met open armen te ontvangen, terwijl de krenterige frigoboxtoerist niet erg welkom is.
Laat een reactie achter