OPINIE – Het beheersen van de toevloed van de reizigers naar de kust is totaal ontspoord, op een manier waarop er voor geen van de partijen nog een goede kant aan is. De raampjesregeling, en dan nog enkel voor de heenreis, doet ieder in een lachkramp schieten maar met een minder dogmatische benadering van de feiten was een dergelijke raampjesregeling niet nodig geweest en was er toch een relatief eenvoudige oplossing voor de problemen die zich nu stellen. Vraag is alleen of het nu allemaal nog wel de moeite loont en of er nu nog voldoende tijd is om daar een oplossing voor de bieden.
Maar zoals nog wel vaker het geval is, heeft de NMBS zich hier weer eerder uitgeput in het zoeken naar argumenten om iets nièt te moeten doen dan in het zoeken naar een creatieve oplossing. Slogans als ‘iedereen moet vrij met de trein kunnen reizen’ (interview met CEO Sophie Dutortoir in DS Avond van 01/04/2021), en ‘de Noordzee behoort toe aan iedereen’ (minister Gilkinet) klinken mooi maar falen in de praktijktoets. Ondertussen moet op het vlak van menselijke middelen alles uit de kast worden gehaald om te proberen de toevloed aan reizigers naar de kust te beheersen, wat niet eens helemaal lukt want de stormloop van reizigers concentreert zich op de plaats waar security-diensten een bottleneck creëren. Een eenvoudig reservatiesysteem had daaraan kunnen verhelpen.
‘Zo’n systeem is ook niet makkelijk te implementeren, en bestaat ook niet voor treinen in de omringende landen’ stelt CEO Sophie Dutortoir in datzelfde interview met De Standaard. Toch is dat niet helemaal correct want als het er in het verleden op aan kwam om speciale tickets te verkopen voor festivaltreinen, kon bij de NMBS een eenvoudig reservatiesysteem wèl. In buurlanden wordt een soortgelijk reservatiesysteem gebruikt bij het meenemen van fietsen. Dit had of zou een oplossing kunnen zijn voor onze kusttreinen.
Reserveringen zonder genummerde plaatsen
Bij de vraag naar en bij het afwijzen van een reservatiesysteem wordt al te gemakkelijk uitgegaan van een reservatiesysteem met genummerde plaatsen zoals we dat bij het internationaal treinverkeer kennen. Maar het kan ook met niet genummerde plaatsen waarbij per trein het aantal beschikbare (of toegelaten) plaatsen wordt bepaald en waarbij niet meer tickets naar kustbestemmingen worden verkocht dan er toegelaten plaatsen zijn.
Bij het contingenteren van deze plaatsen moet wel in een overtal worden voorzien voor mensen met een niet-kustbestemming (mensen die van Limburg bv. in Leuven, Brussel of Gent moeten zijn of mensen met bestemming Torhout die in Brugge moeten overstappen). Onder meer deze categorieën van reizigers moeten buiten dat vastgestelde contingent vallen en moeten de trein kunnen nemen zonder daarvoor te moeten reserveren.
Het systeem is vrij eenvoudig in zijn toepassing en is daarenboven te handhaven zonder dat daar al te veel extra personeel voor nodig is. Reizigers die niet in het bezit zijn van een dergelijk kustbiljet zullen de trein niet nemen en zullen bijgevolg de toegang tot de perrons en de treinen niet moeten worden ontzegd. Een gewone controle van de vervoerbewijzen bestaat.
Het is dan ook te betreuren dat het hanteren van dogma’s creatieve oplossingen in de weg heeft gestaan. Het wordt nu nog tijdens deze paasvakantie verder op de tanden bijten en daarbij hopen dat het weer de mensen van de kust weghoudt. En vraag is of komende zomervakantie een dergelijk reserveringssysteem nog nodig zal zijn. Ondertussen zitten we wel met de gebakken peren.
Laat een reactie achter