Vandaag , 01/03/2021, is het precies 120 jaar geleden dat in de Duitse stad Wuppertal de ‘Schwebebahn’ officieel werd ingehuldigd. Officieel heet het dat er wegens de geldende corona-maatregelen, geen feestelijkheden kunnen worden opgezet. Maar ook de pech waar de monorail al enkele jaren mee kampt, zet enige domper op de potentiële feestvreugde. Toch heeft deze hangende monorail in al die jaren niets van zijn efficiëntie en relevantie verloren.
De Wuppertaalse ‘Schwebebahn’ werd officieel in gebruik genomen op 1 maart 1901. Maar Keizer Wilhelm II had reeds 4 maanden eerder, meer bepaald op 24 oktober 1900 de eer om samen met zijn echtgenote Auguste Viktoria een proefrit te maken met dit nu nog steeds unieke en progressief vervoermiddel.
Het treinstel dat toen voor die keizerlijke rit werd gebruikt, is nog steeds bedrijfsvaardig en zelfs uitgerust met de modernste veiligheidsuitrusting, zoals ETCS 3 waarbij ETCS staat voor ‘European Train Control System’, een Europese veiligheidsstandaard die over heel Europa dient te worden uitgerold. Het door constructeur Alstom geïnstalleerde niveau 3 is wel uniek want op de meer traditionele spoorwegnetten is men hoogstens toe aan de installatie van het net iets minder vooruitstrevende niveau 2.ETCS3 werd in het Wuppertal trouwens op alle treinstellen van de hangende monorail geïnstalleerd.
Het keizerlijk treinstel kan worden afgehuurd voor allerlei evenementen, zoals bv. huwelijken of andere feestelijkheden.
De zweefbaan is 13,3 km lang en telt 20 stations die gemiddeld op 700 meter van elkaar liggen. De rails zijn opgehangen aan portieken. Over een afstand van 10 km volgt de hangende monorail de loop van de rivier Wupper. Enkel in het stadsdeel Vohwinkel, waar ook de stelplaats is gevestigd, spoort de monorail over een afstand van 3 km boven de straten van de stad.
Donkere schaduwen
Schaduwen hangen echter boven dit transportsysteem dat nog tot augustus van dit jaar (2021) enkel tijdens de weekends uitrijdt. Tijdens de week dienen er door ‘mysterieuze pech’ herstellingswerken te worden uitgevoerd aan zowel het spoornet als aan de rijtuigen. Op weekdagen is er een vervangende autobusdienst. Oorzaak voor de vastgestelde schade aan spoor en treinstellen zou onder meer een haperend smeersysteem zijn, smeersysteem dat ervoor moet zorgen dat tijdens het rijden zowel spoor als ophangsysteem van de treinstellen alles gesmeerd loopt.
De nieuwe problemen met de Schwebebaan kwamen ook heel erg ongelegen want de hangende monorail was nog maar enkele maanden opnieuw in dienst nadat op 18 november 2018 een ongeval plaatsvond. Een 350 meter lange losse stroomkabel zorgde er toen voor dat de treinstellen gedurende 10 maanden aan de kant diende te worden gezet.
Maar alsof dit nog niet voldoende was: op zondagmorgen 7 februari van dit jaar (2021) reed een treinstel zich in tussen de haltes ‘Adlerbrücke’ en ‘Loher Brücke’ vast door ijzel op de rails. De brandweer van Wuppertal diende met een hoogtewerker 6 mensen uit het vastgelopen treinstel te bevrijden.
Het is te hopen dat er zich spoedig opnieuw een wat zonniger toekomst voor ‘Schwebebahn aandient want deze hangende monorail is een sterk merk dat kan wedijveren met monumenten uit heel wat wereldsteden.
Uniek is bijvoorbeeld het feit dat de zweefbaan dwars door het gebouw van het Wuppertaalse hoofdstation ‘Döppelsberg’ loopt.
Bij zijn start in 1901 was dit vervoermiddel een technisch hoogstandje dat ver voor was op zijn tijd. Maar in tegenstelling met bv. de kabeltram van San Francisco, is dit een vervoermiddel een vervoermiddel dat nog alle dagen goede diensten bewijst en dat op weekdagen dagelijks circa 80.000 mensen vervoert. Ten minste als het voor de toekomst kan gevrijwaard worden van verdere pech.
Een uitgebreidere reportage over dit uniek vervoermiddel verschijnt in het eerstvolgende nummer van het tijdschrift ‘Mondig Mobiel‘, een uitgave van de reizigersvereniging ‘TreinTramBus’.
.
.
Laat een reactie achter