Vanaf vrijdag 16 april rijdt er opnieuw een nachttrein tussen Parijs en Nice. De Franse Nationale Spoorwegen (SNCF) is daarvoor ondertussen gestart met de verkoop van tickets. Reizen met de nieuwe nachtprijs van Parijs naar Nice, of omgekeerd, kan reeds vanaf 19 euro. Tickets kunnen worden gekocht in de spoorwegstations, in door de SNCF erkende reisbureaus en online op de website van de SNCF–OUI. Dat meldt de Franse nationale spoorwegmaatschappij met een persbericht.
De nieuwe nachttrein rijdt dagelijks van maandag tot zaterdag (niet op zondagavond) en bestaat uit zeven rijtuigen. Hij vertrekt in het station Paris-Austerlitz om 20.52 uur, om een goede 12 uur later in Nice aan te komen. Nadat deze trein eerder is gestopt in Marseille Blancarde (06.21), Toulon (07.12), Les Arcs – Draguignan (08.01), Saint-Raphaël Valescure (08.19), Cannes (08.44) en Antibes (08.55) wordt deze trein in Nice-Ville verwacht om 09.11 uur.
In omgekeerde richting vertrekt de trein in Nice om 19.16 uur om na haltes in Antibes (19.33), Cannes (19.49) , Saint-Raphaël Valescure (20.13), Les Arcs – Draguignan (20.31), Toulon (21.16) en Marseille Blancarde (21.59) ’s anderendaags in Paris-Austerlitz aan te komen om 06.55 uur.
Tickets kunnen reeds worden aangekocht voor afreizen tot begin mei. Latere boekingen komen geleidelijk beschikbaar vanaf maart.
Slaapstoelen worden aangeboden vanaf 19 euro voor een enkele reis. Ligplaatsen (couchettes) in een afdeling voor 6 personen, zijn er vanaf 29 euro en afdelingen met vier slaapplaatsen zijn beschikbaar vanaf 39 euro. In de trein is er ook een restauratiewagen aanwezig. Tegen betaling worden er ook fietsen meegenomen.
Verder zijn er voor het einde van dit jaar ook nog een nieuwe nachtrein tussen Parijs en Tarbes en tussen Parijs en Wenen voorzien.
‘Back on Track Belgium’ pleit voor doortrekking naar Brussel
Naar aanleiding van het opnieuw inleggen van deze nachttrein pleit de Belgische afdeling van de vereniging ‘Back on Track’ er voor om ook vanuit Brussel opnieuw nachttreinen te voorzien naar de Azurenkust. Voor een latere fase is er namelijk ook een trein vanuit Metz voorzien. Daarbij is het maar een kleine ingreep om deze trein reeds in Brussel te laten vertrekken. Het is wel aangewezen dat de maximumsnelheid tussen Brussel en Luxemburg wordt verhoogd tot 160 km/uur. De eerste werken daarvoor zijn reeds gestart.
De Franse afdeling van ‘Back on Track Europe’ (‘Oui au train de nuit‘), ziet in haar visie voor 2030 ook heil in rechtstreekse verbindingen Toulouse-Bordeaux – Lille – Brussel en Barcelona/Noord-Italië – Brussel
‘Back-on-Track Europe’ vraagt aan de verschillende Europese lidstaten om te voorzien in een duidelijk plan waarin ze aangeven hoe ze nachttreinen zullen ondersteunen en zo niet-duurzame verplaatsingen duurzamer te maken, de klimaatverandering te beperken en in het algemeen meer aandacht te hebben voor het spoor per spoor.
Laat een reactie achter