Volvo Trucks Gent start met productie van batterijpacks voor zware e-trucks

Foto: Volvo Trucks

Tijdens het derde kwartaal van dit jaar start vrachtwagenbouwer Volvo in zijn assemblagefabriek in Gent met de productie van batterijpacks voor zware elektrische trucks. Begin volgend jaar moet dan in Gent de eerste elektrisch Volvo-truck van de band zullen rollen. De onderdelen en batterijcellen voor de packs zullen worden aangeleverd door Samsung. In een eerste fase is de productie voorzien op 30.000 batterijblokken per jaar. De investering van 17 miljoen euro is goed voor circa 50 nieuwe jobs.

De batterijpacks zullen worden geassembleerd in een daarvoor omgebouwde fabriekshal van 3.600 m² die voorzien is van een 1.800 m³ grote luifel.

Elk batterijpack heeft een capaciteit van 90 kWh en de klant kan ervoor kiezen om tot zes batterijpacks (540 kWh) in een vrachtwagen te hebben. Het aantal batterijen hangt af van de specifieke actieradius en laadcapaciteit van elke klant.

“Door het batterijassemblageproces te integreren in onze productiestroom kunnen we de doorlooptijden voor onze klanten verkorten en krachtige batterijen verzekeren, terwijl we tegelijk de circulariteit verhogen,” zegt Roger Alm, voorzitter van Volvo Trucks daarover in het persbericht dat door Volvo Trucks werd verspreid.

De batterijen van Volvo Trucks zijn zo ontworpen dat ze later gereviseerd, gereconditioneerd en hergebruikt kunnen worden. De fabriek zelf draait op 100% hernieuwbare energie.

De packs die worden samengesteld in afwachting dat de eerste e-trucks in Gent van de band rollen, zijn bestemd voor de fabriek in Zweden. Daarna worden naast de eigen productiesite voor e-trucks ook de andere Volvo-fabrieken bediend.

 Met een marktaandeel van 42% was Volvo Trucks reeds Europees marktleider in zware volledig elektrische vrachtwagens. De constructeur hoopt tegen tegen 2030 minstens de helf die het wereldwijd wil verkopen, elektrisch zal zijn. Tegen 2040 zou de productie bovendien volledig CO2-neutraal moeten zijn. Roger Alm: “Al in 2019 begonnen we met de serieproductie van elektrische vrachtwagens en we zijn toonaangevend op de markt, zowel in Europa als in Noord-Amerika. Gezien de snelle ontwikkeling van laadnetwerken en verbeteringen in de batterijtechnologie, ben ik ervan overtuigd dat we in de zeer nabije toekomst een snelle transformatie van de hele vrachtwagensector zullen zien”

Foto: Volvo Trucks

Centrale ligging, centrale rol

Volvo Trucks koos voor Gent als assemblagepunt omwille van de centrale ligging binnen Europa en de multimodale transportmogelijkheden vanuit de haven. Volvo Trucks Gent levert intussen al jarenlang aan andere fabrieken volledig afgewerkte wielen. North Sea Port, en meer bepaald de haven van Gent, is nu reeds een belangrijke gegeven in de productie en distributie van voertuigen.

Het persbericht dat daarover door North Sea Port werd verspreid: “North Sea Port heeft van automotive één van de zeven speerpuntsectoren gemaakt in zijn strategisch plan. Aan industriële zijde zijn de assemblagefabrieken van Volvo Trucks en Volvo Cars in Gent de belangrijkste trekkers in dit segment. Zij zorgen niet alleen voor aanzienlijke stromen aan onderdelen en afgewerkte producten en dus heel wat logistieke bedrijvigheid, maar ook voor meer dan tienduizend rechtstreekse jobs en een forse toegevoegde waarde. Daar komt nog de indirecte tewerkstelling bij toeleveranciers en logistieke dienstverleners bovenop.

De grensoverschrijdende haven is ook voor andere merken een belangrijke draaischijf in Europa, met onder meer ro/ro-lijnen die North Sea Port verbinden met Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk, een spoorverbinding naar China en belangrijke distributieactiviteiten voor spelers zoals Honda”.

Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.