Vlaams Instituut voor Logistiek ontwikkelt alternatief voor verouderd postadressysteem voor pakjes.

Illustratie: Michael Fuchs via Pixabay

Volgens het Vlaams instituur voor Logistiek (VIL) is het huidige postadressysteem niet aangepast aan de huidige logistieke vereisten. In het bijzonder wanneer goederen moeten worden afgleverd op grote productiesites, in winkels in shoppingcentra, bureaus in een gebouw met meerdere firma’s, universiteiten met on-desk leveringen, enz.. raken pakketjes vaak met moeite op hun juiste bestemming. Met het project ‘Delivery Booster’ wil VIL daar verandering in brengen. Met een nieuwe computerapplicatie wil men het postadres van de bestemmeling koppelen aan een digitaal bezorgpaspoort met meer gedetailleerde locatiecodes. De applicatie laat ook toe om bijkomende leverspecificaties en wensen op te nemen..

“Steeds meer e-shoppers hebben specifieke voorkeuren voor het leveren van hun pakjes. De sector zou hen een groter comfort kunnen bieden door te vermijden dat zij telkens dezelfde voorkeuren moeten doorgeven per dienstverlener of zending. Wij werken graag mee aan dit project om onze sector in een beter daglicht te stellen, door efficiënter te kunnen werken en zo ook de CO2-uitstoot te verminderen”, aldus Luc De Schrijver, Managing Director bij GLS Belgium Distribution

Verouderd adresseringssysteem

Het verouderde systeem van postadressen leidt voor de chauffeurs tot tijdsverlies, meer afleverrondes en een verlies aan flexibiliteit. Daarnaast bestaat er nog geen algemeen gebruikt bezorgpaspoort dat de dynamische leverspecificaties en leverwensen van de bestemmeling, zoals zoals levertijden, openingsuren, vakantieperiode, back-up afleveradres en levervoorkeuren (gekoeld, direct, via stadsrandmagazijn, beveiligd…), koppelt aan die nieuwe unieke locatiecode.

Bedoeling is dat de logistieke dienstverleners hun rondes efficiënter kunnen plannen en uitvoeren. Het nieuwe systeem moet leiden tot minder pakjes die niet kunnen worden bezorgd(bv. omdat de bestemmeling afwezig is) en zorgen voor een betere en up-to-date interactie tussen dienstverleners en hun klanten. Dit moet leiden tot een verbeterde service.

Het project is nog maar pas van start gegaan maar zou in het najaar van 2022 moeten afgewerkt zijn. Dit project biedt de verschillende stakeholders de mogelijkheid om dit nieuwe systeem, evenals de functionaliteiten van de applicatie, mee te ontwikkelen en ook uit testen op de eigen bedrijfscases in de loop van het project. De bedrijven DHL Parcel Belgium, GIS Belgium, GLS Belgium Distribution, PostNL Pakketen België, Renewi, Universiteit Gent, UZ Gent, Vanheede Environmental Group, Zetes en Ziekenhuis Oost-Limburg werken hieraan mee.

CONCRETE ACTIVITEITEN

In de 21 maanden dat het project loopt, dienen de volgende activiteiten te worden uitgewerkt:

  • In kaart brengen van de noden en de behoeften van de verschillende stakeholders en de bredere logistieke sector in het algemeen;
  • In kaart brengen van bestaande best practices (bv. adrescode systeem Nederland, bestaande apps, …);
  • Oplijsten van de verschillende toepassingsmogelijkheden;
  • Vastleggen van de specificaties van het bezorgpaspoort;
  • Vastleggen van de specificaties en methodologie van de unieke locatie code;
  • Oplijsten van de benodigde functionaliteiten van de applicatie (de user interface, uitwisselen van gegevens naar andere systemen, beheer van data, privacy/GDPR aspecten en andere technische aspecten);
  • Uittesten en eerstelijnsvalidatie van de functionaliteiten met de deelnemersgroep;
  • Creëren van een gebruikershandleiding en trainingspakket;
  • Voorstel tot uitrollen op grotere schaal van de applicatie inclusief businessmodel en technologische standaarden.
Delen met:

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*


Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.